Hej!
Hoppas det är ok att jag ställer frågor som rör en bostadsrätt även om sidan nu heter byggaHUS.se.. Jag gör ett försök i alla fall :).

Jag renoverar köket i min bostadsrätt och vill således byta ut köksfläkten. Tyvärr är det så att den nuvarande fläkten ventilerar både kök och badrum vilka ligger vägg i vägg med varann. Ovanför spisen hänger en uppsamlingskåpa och ovanför den ett aggregat som suger från badrum och uppsamlingskåpan ut i en och samma ventilationskanal till skorstenen.

Jag har pratat med en ventilationstekniker som hävdar att det ska finnas en till ventilationskanal från min lägenhet till skorstenen. Tanken är då att koppla rumsventilationen från kök och badrum till den "gamla" ventilationskanalen och en ny köksfläkt till den ventilationskanal som idag är i bruk.

Det verkade som att en stor del av tiden som teknikern behöver lägga ner på detta går ut på att hitta den "gamla" ventilationskanalen. Jag försöker hitta något sätt att underlätta för teknikern så han inte behöver leta så länge eftersom arbetstiden är det klart dyraste kostnaden.

Kommunen borde ju ha en ritning på fastigheten som kanske kan hjälpa. Har ni andra tips?

Tack för hjälpen! :)
/Oscar

Du får fråga din bostadsförening ... dom måste ha husets ritningar som förklarar det mesta. Du får fråga föreningen om dina planerade ändringar i husets ventilation är tillåtna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.