Ventilation
lvedin: Det bör vara tillluft och frånluft i alla rum. Antingen att tillluft kommer från något luftintag utifrån eller från ett annan rum ("överluft"). Luften skall cirkulera i alla rum och gå från bra luft till dålig luft (till badrum/kök). T ex badrummet kan med fördel ta sin tilluft via överluft från de andra rummen. Om badrumsfläkten då går på lågvarv dygnet runt så får du en
lvedin: "PAX-fläkt i badrummet som trycker ut luften? " Trycka ut luften bör man undvika eftersom det skulle kräva en tät ventilationskanal och inga andra kanalingångar på samma rör. Frånluft generellt bygger på att man suger ut luften och kanaler kan därför vara otäta och ha flera utsug utan att det gör något.
KristofferH: [citat] Tack, det löste det! Mvh, Kristoffer
Faema: Vid kalla vinterdagar har vi ett väldigt kallras från fönstret i trappan till övervåningen. Även om inomhustemperaturen är ok så blir det obehagligt när det drar. Trappan ner blir som en korridor för draget. På övervåningen är det en smal liten hall. Det är inga radiatorer i denna hall så det finns ingen värmekälla som bromsar upp kallraset. Kan man motverka kallraset på nåt
cecar33: Finns oftast hos plåt firmor som säljer övrig vetn.utrustning såsom spirorör etc.
Huvudbrytaren: Huset är en vanlig 3-våningslimpa med tre trapphus och tre lägenheter per etage och trapp. För en massa år sen läste jag om byggteknik, 4-årig tekniskt byggprogram, inklusive brandskydd och ventilation och fick alltid lära mig att ventilationen aldrig skulle gå via trapphuset, dels för brandskyddets skull och för att undvika att gaser och dofter av skilda slag inte vandrar mellan
FrittDrag_II: Ett problem du inte är ensam om. Nya täta hus gör det svårt att få in luft i huset när man använder köksfläkten. Ditt ventilationsaggregat har kanske ett luftflöde på 180-250 m3/h medan din köksfläkt suger ut 100-400 m3/h (finn dom som suger ännu mer), man skulle kunna stänga frånluftsfläkten i ventilationsaggregatet men finns risk att det sugs baklänges i kanalerna då.
pooldg: Hej, så om jag sätter in en frånluftsfläkt i garaget och kanske en till tilluftsventil i garaget samtidigt som jag tätar dörrlister runt dörren till garaget och tätar till vid golvlister i angränsande rummet så kanske jag kan hindra den dåliga luklten från att leta sig in i boytan?
exerg: Brukar inte vara så lyckat. Idag går röret från kökskåpan och röret från bad/tvätt mm ihop till en kanal strax under takfläkten. Det du gör när du lagar mat är att öppna ett spjäll i kökskåpan och samtidigt ökar varvtalet på fläkten. Sätter du dit en vanlig spisfläkt har denna inget spjäll och det kommer att suga alldeles f ör mycket genom den även om den går för
Ulven80: tack men är inte det lite overkill? Glömde länken på mitt första inlägg.... http://www.carls-el.se/Ventilationsfilter/Filter-125/
misingen: Den här http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventilation/Rosettventil-255342/ som budgetanlternativ till denna: http://www.olandsbyggnadsvard.com/se/articleimage.php?id=12186&image=2015665&fullwidth=0&fullheight=0
Earendil: Tack för alla bra tips! Har nyligen provat att byta motorkondensatorn, och det gjorde stor skillnad. Nu hörs det inte mycket. Ska man gå längre nu så är det nog Alliums tips om vibrationsdämpare som gäller!
cem77: Enligt nu gällande sotningslag så behöver inte köksfläktar och imkanaler sotas alls ;) Så vad har sotaren med saken att göra?
MathiasS: Tack för länkarna. Angående U-röret, hur menar du då?
Johan Gunverth: [citat] Är luften turbulent är det ingen kastlängd att tala om. Jag talar dessutom med praktisk erfarenhet av Velco-ventilen, strypt öppning/kall luft och högt flöde in genom ventilen; det blir inget drag eller kallras.
Allium: "Forcerad" bruka man kalla det om man ökar ventilationen över det normala, exempelvis i en kökskåpa när man skall laga mat. DÅ blir det ju tystare när man slutar forcera och går tillbaka till normalläget. Om du menar "mekanisk" ventilation så är den aldrig "helt" tyst, sedan kan det vara ganska olika hur mycket det låter. Ett väl konstruerat system med bra produkter kan vara "ganska"
Allium: Det oisolerade röret går med säkert till ett badrum/wc som fläkten också suger från. Fläkten sytrs (troligen) från din nuvarande kåpa. Skall du sätta in något annat så måste styrningen av din Essvent ordnas med en separat transformator.Och så behöver du enny kåpa med spjäll (utan fläkt) gjord för central frånluftsfläkt. Finns inte samma utbud som på spisfläktar men nog
Allium: Ett rektangulärt överluftsdon kanske kan fungera, exempelvis Swegon RGV. Finns i bredder från 300 till 850 mm, öppningen i väggen är ca 50 mm hög och själva donet 130 mm högt. Data finns här http://www.swegon.com/Global/PDFs/Air%20diffusers/Transfer%20units/_sv/RGVb.pdf Ger i alla fall en del ljuddämpning, skall det dämpas ordentligt måste man ha en kanal och en ljuddämpare...
Allium: Har kört en fläktkonvektor i sovrummet direkt mot borrhålet till bergvärmepumpmen i många år, funkar kanonbra, alltid rätt (18°) temp i sovrummet. Finns ganska tysta såna nu för tiden.
Allium: Finns ju även badrumsfläktar som startar vid för hög fuktighet av sig själva, exempelvis Intellivent. Personligen tycker jag det är en elegantare lösning med en fläkt på skorstenstoppen. En "låda" byggs uppe på skorstentoppen och en takfläkt placeras på (eller i) lådan. Fläkten suger i alla kanalerna i det gemensamma utrymmet ovan skorstenen.
Allium: Skall du kör 80 l/s i huven? 40 dB(A) ute är inte mycket, och sedan skall du göra en korrektion för avståndet, 5 m minskar ljudet till under 20 dB(A), MEN till detta kommer ljudet från fläktarna som kan vara betydligt större...
MathiasS: Tror att du kommer klarar det där utmärkt själv. Tror det är viktigt att välja en fläkt som klarar att dra ett ordentligt undertryck, exakt vad det är för någon har jag inte kommit på ännu, men det måste gå att hitta en som inte kostar 10lök. Vad gäller dränrören måste det vara helt omöjligt att skapa någon sorts undertryck i rören som gör att gas i marken hellre flyttar sig
fresve: Jag har inte märkt av någon kondens, uppe på vinden går det väl ca 5-6 m vertikala rör innan det går upp till takfläkten. Badrummen ligger över varandra på andra sidan huset. Så en konstant påslagen kanalfläkt och forceringsventiler är alltså att föredra.. Tror det låter bra i mina öron. Lite dyra var de allt! :) Vad bör man ha för flöde på fläkten tro?
Johan H: Ja, det är dubbelgips i tak och OSB+enkelgips i garagedelens väggar, EI30 klassad innerdörr från trapphus in till garage. Tanken är att helheten ska motsvara EI30 så gott det går... Blir brandlarm i garagedelen, för ev. sovgäster på övervåningen. Sen är ju (vad jag förstår) varken fönster eller garageporten godkända i EI30... Nåväl, ett separat ventilationsaggregat som tar
svedala65: Hej Jag bor iett hus med mekanisk frånluft. men takfläkten har pajat. Så jag undrar hur man vet vad man ska köpa för fläktstorlek när man har en Aliance fläkt iköket? Har en bo area på 154m2. med utsug i två bad och tvätt samt i fläkten i köket. Så jag undrar om man ska ha en tkv 400B, C eller D? tack på förhand
Raukas: http://www.nackabyggnadsvard.se/c/ventiler-sotluckor/
Raukas: Hej på er alla luftgubbar! Var kan jag köpa förlängd övre skorstensdel till ex vis Franke Opal. Någon som vet?
Allium: Håller nog med Exerg. Går det att sätta fläkten utanför rummet och använda ljuddämpare på kanalen så finns det mer att välja på.