Hej, har nästan stångat mig blodig senaste dagarna.

Jag renoverar min lilla 25m lgh, för ngn dag hittade jag 'fläkten' bakom kryddhyllan, vilket jag förstått är en essvent. Det går 2 rör ner från taket till en plåtlåda varav ena är isolerat. Sedan går det ett rör till fläktkåpan. Fläktkåpan har ett 'spjäll' med ett timer-vred och ett vred för hastighet. Jag har även förstått att detta är sammankopplat med mitt badrum.

Köket är litet och att föredra är en 50 cm fläkt, dock ser essvent fläkt(en)-arna i 50 cm inte så kul ut. Kan jag lösa detta på något sätt? Jag köpte en fin kolfilterfläkt (50 cm, fortfarande nerpackad) är det bara att lämna tillbaka eller kan jag köra kolfilter och koppla ur essventen bakom kryddhyllan, allt flytta den då jag inte vill ha ett skåp?

läste tidigare om spjäll 125 från torfors, kan en sådan funka dvs. koppla in kolfilterfläkten med ett spjäll 125 sen ev. skippa motorn på kolfilterfläkten?
http://www.torfors.se/PDF/Spjall125.pdf

mvh

Det oisolerade röret går med säkert till ett badrum/wc som fläkten också suger från.

Fläkten sytrs (troligen) från din nuvarande kåpa. Skall du sätta in något annat så måste styrningen av din Essvent ordnas med en separat transformator.Och så behöver du enny kåpa med spjäll (utan fläkt) gjord för central frånluftsfläkt. Finns inte samma utbud som på spisfläktar men nog borde du väl kunna hitta någon som fungerar.

Alternativt så ordnar du en transformator, flyttar på Essvent fläkten (du måste dra dit båda kanlaerna från taket...) och sätter dit din kolfilterfläkt över spisen :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.