1 330 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Garage nere, boyta uppe, enkelt ventilationsaggregat?
Har byggt ett garage som i princip är en 1,5 plans villa med förhöjt väggliv.
88 kvm garageyta nere, ca 55 kvm boyta uppe. Övervåningen accessas genom en ytterdörr och ett litet trapphus i garagedelen. Allt isoleratoch uppvärmt året runt, något lägre temp i garagedelen. Blir isolerat mellanbjälklag också.
Övervåningen får två rum och en öppen yta. Rummen ska fn. användas som kontor och gym, den öppna ytan som tv/bio rum.
Hur löser jag ventilationen? Tillluft till bägge rummen och frånluft i den öppna ytan?
Ett enkelt FTX-aggregat? Förslag?
Behöver garagedelen också kopplas på FTX-aggregatet?
Garageporten är en 5000x2350 mm takskjutport, det är inte direkt 100% tätt där. Luft kommer in, men det kanske inte är tillräckligt?
Hur påverkar damm och smuts från garagedelen FTX-aggregatet?
Tips?
88 kvm garageyta nere, ca 55 kvm boyta uppe. Övervåningen accessas genom en ytterdörr och ett litet trapphus i garagedelen. Allt isoleratoch uppvärmt året runt, något lägre temp i garagedelen. Blir isolerat mellanbjälklag också.
Övervåningen får två rum och en öppen yta. Rummen ska fn. användas som kontor och gym, den öppna ytan som tv/bio rum.
Hur löser jag ventilationen? Tillluft till bägge rummen och frånluft i den öppna ytan?
Ett enkelt FTX-aggregat? Förslag?
Behöver garagedelen också kopplas på FTX-aggregatet?
Garageporten är en 5000x2350 mm takskjutport, det är inte direkt 100% tätt där. Luft kommer in, men det kanske inte är tillräckligt?
Hur påverkar damm och smuts från garagedelen FTX-aggregatet?
Tips?
Ja, det är dubbelgips i tak och OSB+enkelgips i garagedelens väggar, EI30 klassad innerdörr från trapphus in till garage.
Tanken är att helheten ska motsvara EI30 så gott det går... Blir brandlarm i garagedelen, för ev. sovgäster på övervåningen. Sen är ju (vad jag förstår) varken fönster eller garageporten godkända i EI30...
Nåväl, ett separat ventilationsaggregat som tar övervåningen då.
Eller är det överkurs, med 55 kvm yta?
Garagedelen, hur ventilera?
Tanken är att helheten ska motsvara EI30 så gott det går... Blir brandlarm i garagedelen, för ev. sovgäster på övervåningen. Sen är ju (vad jag förstår) varken fönster eller garageporten godkända i EI30...
Nåväl, ett separat ventilationsaggregat som tar övervåningen då.
Eller är det överkurs, med 55 kvm yta?
Garagedelen, hur ventilera?
Klicka här för att svara