Inte lätt att hitta combihuvar som är 200mm gör den här sista biten så stor skillnad eller går det lika bra med en 160 combi? (Kommer ha 200 flexdämpare fram, luftflöde på 70-80l/s)

900mm fasta efter aggegatet och flex vid till/frånluft(för att kombinera fördelarna med båda fast och flex).
Någon som kör med 600mm flexdämpare och är missnöjd eller ska man satsa på längre? Någon som kör hela utan vid till/frånluft och är nöjd med ljudet?

Redigerat:
En anna fundering som dök upp är huruvida det är bra eller dåligt att "samisolera" till/frånluft dvs de rör som ligger jämte varandra får dela på isolering. Innebär i stort att man tar tillvara bättre på temperaturen i huset, men på sommaren när det är 30 grader inomhus så är inte detta önskvärt eller är det normalt sett kallare inomhus på sommaren?
På vintern är det iaf bra...

Lizzardo
rocketlauncher skrev:
Inte lätt att hitta combihuvar som är 200mm gör den här sista biten så stor skillnad eller går det lika bra med en 160 combi? (Kommer ha 200 flexdämpare fram, luftflöde på 70-80l/s)
Det problemet jag kan se är att du kan få mer ljud, det är betydligt vanligare att gå upp i dimension.
Kombihuv i 200 borde inte vara några problem att hitta, problemet är kanske att de inte är så snygga på ett hus.

Redigerat:
Redigerat:
Tjoa skrev:
Eller tänkte du på combihuvar som man monterar på tak?
Oavsett finns det flera sådana huvar hos dom tillverkarna jag länkade till.
Tänkte mig takmotage ja, vet att jag sett combi 200 på abcvent innan men hittar in dessa/verkar ha utgått. Visst finns lite massivare varianter men tänkte mig http://www.abcvent.se/productinfo.asp?pid=62&pgid=299

Och läser jag inte helt fel så kommer det vid 80 l/s låta:
Avluft typ inget
Tilluft 40 db

Har en balkong som ligger typ 4-5 meter från tilltänkt placering, vet inte hur detta ljud uppfattas.

rocketlauncher skrev:
En anna fundering som dök upp är huruvida det är bra eller dåligt att "samisolera" till/frånluft dvs de rör som ligger jämte varandra får dela på isolering. Innebär i stort att man tar tillvara bättre på temperaturen i huset, men på sommaren när det är 30 grader inomhus så är inte detta önskvärt eller är det normalt sett kallare inomhus på sommaren?
På vintern är det iaf bra...
Det lär inte bli fråga om något större värmeutbyte. Rören kommer ju knappast att ligga dikt an och eftersom de är runda blir beröringsytan dem minimal. Flödet är också såpass högt att det inte hinner ske något effektivt värmeutbyte.

Patrick E skrev:
Det lär inte bli fråga om något större värmeutbyte. Rören kommer ju knappast att ligga dikt an och eftersom de är runda blir beröringsytan dem minimal. Flödet är också såpass högt att det inte hinner ske något effektivt värmeutbyte.
Helt enkelt kvittar det och man kan göra det som är enklast...

Skall du kör 80 l/s i huven?

40 dB(A) ute är inte mycket, och sedan skall du göra en korrektion för avståndet, 5 m minskar ljudet till under 20 dB(A), MEN till detta kommer ljudet från fläktarna som kan vara betydligt större...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.