Det står ju att en eller flera kan styra en centralfläkt, men min fråga då är ju vad det krävs för kanalfläkt för att det ska fungera.

Vill du verkligen stänga av ventilationen?
Den styrning du länkar till är helt enkelt en hygrostat + timerfunktion (t.ex. eftergång belysning).
Sedan klarar den bara av att driva en fläkt på 200mA, dom flesta kanalfläktar är större än så.

Nja, idag är den inte på alls, styrs via köksfläkten, och vi sätter ytterst sällan på den bara för att ventilera badrummen.
Har oxå tankar på att låta den vara på jämt, eller timerstyra den centralt..
Enklast är ju givetvis att den är på jämt, så är väl tanken att det skall vara oxå, samtidigt så känns det lite onödigt i ina ögon att suga ut all värme.

Först nu när jag renoverar stora badrummet och vi duschar i lilla så skulle jag önska att det var bättre ventilation i den lilla toan.

Får du inte kondens från ventilerna när du stänger helt? Meningen är att den skall gå alltid. Olika hastighet ,men alltid, http://www.google.se/#hl=sv&output=....,cf.osb&fp=966cdd66e16feb21&biw=1280&bih=829 Under det att donet öppnar för forsering "lånar" den i princip sugkraft från det andra utsuget så det totala utsuget i huset blir inte så mycket mer under denna tid som när timern inte används.

Jag har inte märkt av någon kondens, uppe på vinden går det väl ca 5-6 m vertikala rör innan det går upp till takfläkten. Badrummen ligger över varandra på andra sidan huset.

Så en konstant påslagen kanalfläkt och forceringsventiler är alltså att föredra.. Tror det låter bra i mina öron. Lite dyra var de allt! :)
Vad bör man ha för flöde på fläkten tro?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.