Jag letar efter en väldigt tyst lägenhet. Flera som jag har kollat på har "forcerad ventilation" och ett konstant sus från ventiler, ofta i kök och badrum.

Kan man på förhand gissa sig till om en lägenhet har tyst ventilation eller inte, te.x. genom att kolla byggår eller ännu bättre hitta info om fastigheten någonstans?

Vilka typer av ventilation ska jag akta mig för och vilka är helt tysta?

Är forcerad ventilation generellt effektivare än passiva eller andra tysta versioner?

"Forcerad" bruka man kalla det om man ökar ventilationen över det normala, exempelvis i en kökskåpa när man skall laga mat. DÅ blir det ju tystare när man slutar forcera och går tillbaka till normalläget.

Om du menar "mekanisk" ventilation så är den aldrig "helt" tyst, sedan kan det vara ganska olika hur mycket det låter. Ett väl konstruerat system med bra produkter kan vara "ganska" tyst. Det är omöjligt att veta på förhand.

Självdrag brukar vara helt tyst men funkar inte så bra. Svårt att kontrollera var man får in luften, kan inte använda filter och funkar inte på sommaren, men tyst är det ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.