Vi har precis renoverat badrummet/tvättstugan på bottenplanet och står nu inför att lösa ventilationen. Tidigare satt en fuktstyrd PAX-fläkt i en kanal i yttervägg i badrummet. Då det även finns en kanal i murstocken tillgänglig i badrummet så funderar jag på om vi istället ska ventilera badrummet via denna?!

Vi har eldstad men det är ingen kontinuerlig eldning längre sedan oljepannan avskaffades för 20 år sedan. Huset är byggt 1950 och det är självdragsventilerat (frånluft i sovrum, badrum och kök). Ventilationen behöver förbättras enligt överlåtelsebesiktningen (då vi köpte huset) så jag vill gärna att badrumsventilationen åtminstone inte försvårar/motarbeta en framtida ventilationsförbättring.

- Finns det någon fördel med att använda murstocken eller kan jag lika gärna installera en PAX-fläkt i ytterväggen som det tidigare var?

- Om murstocken är att föredra, klarar murstocken att ta emot all den fuktiga luften?
- Bör jag använda en takfläkt snarare än en PAX-fläkt i badrummet som trycker ut luften?
- Jag har också läst om ev. kondensproblem då den fuktiga luften kyls av då kanalen passerar vinden och att man då måste isolera kanalen på vinden. Är detta ett problem för murade kanaler eller bara då man har rör?

Tacksam för svar då jag behöver installera något snart....

Då ni inte har någon kontinuerlig uppvärmning av murstocken, så finns det ju risk för kondensproblem om ni tillför mycket fuktig luft där, så då är det nog bättre att använda genomföringen i ytterväggen. Se upp så det inte blir kondens på utsidan.

I sovrum ska man ha tilluft. Frånluft i kök, badrum och tvättstuga.

Långsiktigt är kanske någon form av kontinuerlig mekanisk ventilation första steget.

Tack för svaret! Insåg att jag även har ett ventilationsrör från toaletten på övervåningen. Detta går inte in i murstocken och detta utrymme är ju inte heller så speciellt fuktigt då det inte finns dusch här. Funderar därför på att sätta en kontinuerlig fläkt på denna kanal + göra hål i underkant på toalettdörren. Då får detta stå för den kontinuerliga ventilationen och sedan sätter jag en fuktstyrd fläkt i badrummet (genom yttervägg) som tar hand om fukten som uppstår vid dusch etc.

Det enda som kvarstår då är:
- hur gör jag med ev. kondens på väggen utanför badrummet som du påpekade som en risk? Kan man göra något?
- ska jag behålla murstockskanalen i badrummet öppen eller kommer fläkten i ytterväggen att skapa baksug där (är det i så fall ett problem?)

Det satt väl en fläkt genom ytterväggen tidigare? Fanns det några problem då?

Kanalen till murstocken i badrummet hade jag satt igen.

Jag vet inte om det fanns några problem med den gamla fläkten. Vi har precis flyttat in. Badrumsrenoveringen utfördes innan vi flyttade. Vi har alltså aldrig använt den fläkten. De förra ägarna har inte upplevt några problem (säger dom).

Jag antar att risken med kondensen är för fasaden (putsad). Det är gjort 2005 så man kanske bara inte har märkt problemen ännu.

Håll det under uppsikt..

"PAX-fläkt i badrummet som trycker ut luften? "

Trycka ut luften bör man undvika eftersom det skulle kräva en tät ventilationskanal och inga andra kanalingångar på samma rör. Frånluft generellt bygger på att man suger ut luften och kanaler kan därför vara otäta och ha flera utsug utan att det gör något.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.