S
Hur kopplar jag in fläkten till ventilationskanalen? Idag sitter något gammalt hemmagjort skräp på plats men det är lite sprucket och äckligt. Hålet är säkert rektangulärt som det brukar vara... vad ska man stoppa dit så man kan koppla sitt flexrör från spisfläkten dit?

Hänvisa gärna till en produkt.

Bild:
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=408839.jpg

Lägenhet eller hus?? I regel så ska du inte koppla i hop spisfläkt med ventilation utan spisfläkten ska ha en egen kanal ut på taket! Detta rör som går från fläkt till utsida tak skall även brandisoleras!!

Om du kopplar in en fläkt med kolfilter så slipper du ansluta den till ventilationen. Då cirkulerar luften genom kolfiltret. Många köper fläktkåpor med utsug och kopplar in det i vent. hålet. Sedan sprider man matos från köket till resten av lägenheten och eventuellt grannar. Ta reda på vilken fläkt du behöver. Fråga husansvarig eller känn om venthålet suger ut luft. Om det suger så skall du förmodligen inte koppla in en fläkt som blåser in luft med högre tryck.
Sent from my E10i using Byggahus

Redigerat:
S
Det har suttit en fläkt där och jag har även frågat om man får ha det så och det fick man. Det är en bostadsrätt och jag bor på plan 2 av 3.

Nu var det själva anslutningen mellan fläktslangrör och rektangulärt ventilationshål jag efterfrågade, vad ska jag köpa?

Det finns över gångar att köpa ta mått det rektangulära och på det runda och åk antigen till en ventilations firma eller så kan xl bygg eller bejer nog lösa detta

Finns oftast hos plåt firmor som säljer övrig vetn.utrustning såsom spirorör etc.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.