Ventilation
Denaxe: Det sitter ingen fläkt i kåpan idag, den sitter på vinden. Finns bara ett spjäll som öppnas på kåpan. Fläkten är från tidigt 80-tal ( SVAB).
Allium: Räknar man bara kronor så är det väl forfarande väldigt lång payoff på ett FTX-system. Men det ger ju klart bäst komfort.
FiddeP: Du får väl passa på att duscha och bajsa när det blåser ute;) Tack för svar alla.
Pärran: Att jag inte kommer att behöva ha mössa på inne på sommaren har jag förstått :D Men ha det nån effekt öht? Är väl i första hand förvärmningen på vintern jag är ute efter. Ev sommarsvalka får ses som bonus. Det färdiga systemet för markförlagda luftrör jag tittat på heter Airvex men det kostar 35kkr och då lägger jag nog hellre ner ca 24m 200mm markrör och lägger resten av
b_hasse: Jag har erfarenhet som användare av utrustning för att suga upp lödrök. Precis som FrittDrag_II säger så finns ett väldigt starkt samband mellan storleken på röret/tratten/kåpan och det avstånd som den fungerar på. Att enbart öka sugeffekten/luftflödet har inte alls lika stor inverkan på avståndet. Du behöver inte mer sugeffekt, utan en bättre tratt/kåpa. Filtronic sysslar bara
spararen: Ja, jag missade att du skrev kallrasspjäll i fläktkåpan redan från början. Det enda jag kan tänka mig är att skorstenshuvens utformning ger förstärkt ejektorverkan. Eller åtminstone inte dämpar den. Man kan ju leka med idén att ha en skiljevägg eller plugga ena gaveln. I så kallade kombihuvar för ventilation sitter det ju en mellanvägg som hindrar genomströmning. Titta på den
spararen: [citat] Jag kan bekräfta att det förhåller sig så även om man ska inte ska tro att det blir en AC. Någon justering behövs dock inte utan FTX:en sköter detta själv baserat på inställd måltemperatur. Samma sak om man har bergvärme och använder kallvattenbatteri. Det blir ingen AC men upplevs ändå lyxigt när tilluften som strömmar in är sval.
Suhagg: [citat] Tack. Nä precis tanken är att behålla mycket takhöjd och inte någon vind men visst jag kan ha 500mm isolering, lite luftspalt och sen 200mm för ventilationen det är inte allt i världen. Får se det blir bästa konstruktionen som får styra hur det blir.
norrbottenstorpet: Tilluft i sovrum och vardagsrum kanske, frånluft i badrum, och tvättstuga. Separat imkanal från köksfläkt. Men allt det där kan du få hjälp med. Några av de firmor som säljer ventsystem kan också beräkna/rita upp ditt system. http://www.soliduct.com/ventilationsbyggsats-ftx-100-140m/p-1877.htm eller
spararen: Tror att många säljare (ofta äldre personer) går med på att betala av rädsla för att bli indragna i en rättsprocess. Som vanligt en lag som tillkommit med syfte att skydda parasiter och människor med klen möblering på ovanvåningen och främja deras vettlösa framfart i samhället på andras bekostnad. Med andra ord ska man som äldre ge bort sin egendom eller ännu hellre betala till
huggan: Pratade men en tekniker som har haft hand om anläggningen Han sa:. Oftast beror det på att luftflödet över värmaren är för lågt (skitiga filter, slaka remmar annan igensättning. ) Men även ett överhettningsskydd kan det bli fel på. När du har kollat så det inte är för lågt flöde kan du höra av dig så hjälper vi gärna till med felsökning och eventuell åtgärd.
spararen: Freshs plaströr brukar vara kompatibla med spiro 100 mm har jag för mig. Dvs tallriksventil 100 borde passa.
Allium: Det är väl inte rekommenderat utförande längre att lägga med luftspalt, dock är det tillåtet. Men du får nog hitta på någon bättre lösning i skåpsidorna så att du får 30 mm där också
Allium: Det skall vara 30 mm brandisolering mellan kanalen och brännbart material
pa.albinsson: Nej, har man bara tilluft blir det ju övertryck och fel balans. Jag tänker högt: Låt säga man har -10 ute och +5 i uterum och 20 inomhus. Med min värmeväxlare från 80-talet så kanske man kan räkna med +5 efter växlingen? I så fall är luften från överluften samma temperatur som övriga tilluftventiler. Om man har -20 ute och +5 i uterum och 20 inne. Då slår värmeslingan i FTX i
vassmannen: Har ni bara golvvärme och djupa fönstersmygar kan det vara så att du har för dålig cirkulation kring fönstren. Det kan också vara så (haft själv) att kondens bildas i fönstret för att fönsterkarmen är dåligt isolerad och kyler tillsammans med dålig cirkulation. Mät tempen på karmen kring fönstret. Borde inte vara kallare än insidan på fönstret.
spararen: [citat] Det kan säkert stämma. Personligen skulle jag som sagt vilja se en riktig kalkyl för x-aggregat som tar årets temperaturvariationer i beaktande. Kalkyler baserade på årsmedeltemperaturen ger jag inte mycket för när det t ex gäller korsväxlare.
spararen: Jag hade utan tvekan satt in ett rör. Därmed inte sagt att jag hade valt Freshs plastskit till utomhusgaller. Det brukar passa med vanlig spiro 100mm och sen ett lämpligt galler på utsidan. Finns en uppsjö varianter så inte lönt att länka. På insidan kan det dock vara ok med plast. De har mycket bättre utformning än de i plåt.
spararen: Det måste bli vattentätt så nät räcker inte. Mura eller möjligen en täckplåt måste till.
JOW: Oki, det låter som att du är med på banan... ;) Jag tror inte det skiljer sig på hyresrätt eller bostadsrätt, jag tror att det just är flerbostadshus som gör skillnaden. Jag tror också att ni inte är tvungna att renovera till dagens standard. Det brukar väl vara som så att det inte får vara sämre än standarden som gällde vid byggåret. Lycka till i info-letandet, det enklaste vore
exerg: En betydligt bättre lokalitet att använda den till.
yuphin: Finns det köksfläktar att köpa som är godkända för centralventilation. Min brf har som krav att grundflödet måste kunna justeras mellan 10--55l/s. Har fått en rekommendation att installera följande reglerspjäll: http://www.torfors.se/ Men borde det inte finnas köksfläktar som vid köp klarar dessa krav? Jag har inte köpt min än...
Demmpa: För att självdragsventilation ska fungera optimalt så måste murstocken vara konstant var (ved-/oljeeldning i panna). Vid främst kall skorsten så ökar självdraget vid stor tempdiff mellan inne/ute. Frånluft ska tass från kök/toa/badrum/tvättstuga/(pannrum), tilluft i sovrum/vardagsrum/gillestuga. Genom att öppna rögasspjälet så minskas frånluften från dom rum frånluften ska tas
yuphin: Bättre sent än aldrig men denna måste jag ha då min brf har som krav att grundflödet måste kunna regleras mellan 10-55l/s. Säljes bl.a. här: http://www.luftbutiken.se/375-automatspjall
NetNut: Fogskum tror jag inte skulle funka, isåfall måste man ha en lång slang och börja nerifrån golvet och trycka in skum medans man sakta drar upp slangen. Du har ingen kontroll egentligen om hur mycket som fylls och det blir nog lätt luftblåsor och ställen där den inte fyller upp. Fogskum expanderar visserligen, men jag tror att du har svårt att fylla väggen. Är det då kortlingar i
lvedin: Ta bort gallret på utblåssidan är gjort, ingen större skillnad på ljudnivån men luftflödet har säkert ökat. Frånluftsventil enl Tjoa fast en "Flexit" sänkte ljudnivån märkbart. Jag får vara nöjd med detta.:) Tack !
pink_painter: Nu åkte killen härifrån, utan att säga något. Jag har ingen aning om vad som är gjort däruppe, men hörde både hammarslag och något elverktyg och en massa klampande på taket. Kalla mig paranoid, men jag tog ett par bilder med mobilen: en på killen uppe vid skorstenen och en på bilen. Såg på min mobil att firman ringt kl 14:11 och 14:12, men utan att lämna något meddelande. Jag
JOW: Man lejer bort det till rumpnissarna! Eller så har man nog en roterande viska och ett utsug ;)
blob: Ska byta tallriksventil / frånluftsdon i badrummet. Det sitter med två små spikar. Behöver jag täta detta på något sätt när jag köper ny? Silikon eller liknande?