Hej,
Bor i bostadsrätt med mekanisk frånluftsventilation (med separat luft till vatten-värmepump i alla lägenheter).
Har precis märkt att det dras in väldigt mycket luft via spisfläkten in i lägenheten när den är avstängd. Uppskattar att flödet av luft som kommer in via spisfläkt är nästan tre gånger högre än flödet som kommer in via friskluftsventilen i köket, som sitter ovanför ett fönster. (mätt genom att kolla hur lång tid det tar att fylla en plastkasse som man tätat mot ventilen respektive köksfläkten).
Mellan köksfläkten och ventilationskanalen sitter det ett självstängande spjäll, med två halvcirkelformade plastbitar. Ena biten är delvis avklippt. Står "kapas för grundflöde" på den biten som inte är modifierad.
Det känns ganska konstigt att det är så, speciellt som utsuget i köket är ungefär 1.5 meter från köksfläkten, så luften som kommer in där borde inte bidra särskilt mycket till luftomsättningen. När OVK gjordes för ett halvår sen, så visste jag inte om att det var så här, men experten som genomförde den provade spisfläkten och lyssnade efter att back-ventilerna smällde när man stängde av fläkten, och nämnde att dom flesta inte visste om backventilen, och att om man inte gjorde rent dom kunde man få problem med att matos och cigarettrök läcker in från grannar.
Mitt problem är det omvända, jag tror att grannarna ibland störs av doft från min lägenhet, har frågat lite försiktigt men dom har nekat att det är så, men jag har råkat höra grannens nya kille snacka om det några gånger. Problemet är tyvärr inte att jag röker (för då skulle jag kunnat göra något åt det), och det här är fel forum för att snacka om sjukdommar :|
Funderar på om det lämpligaste är att
1) Byta ventiler hos både dom och mig. Blir gissningsvis ungefär samma undertryck i båda lägenheterna, men då får inte dom in dofter via köksfläkten om det är där dofterna kommer in.
2) Enbart jag byter backventil till en helt tätande (borde bli mer undertryck i min lägenhet, och dras det luft via eventuella läckor mellan lägenheterna så är det mest jag som får deras gamla luft).
3) Dra in föreningen i det här (vilket jag helst undviker), och få dom att höja luftflödena igen. Var över 80 i köket innan, men sänkt till precis under 60, och sänktes mycket i badrummet också, men vet inte med hur mycket. Dom jagar hela tiden småkostnader, så jag tror inte jag kan få dom att göra något som ökar elkostnaden.
Finns det några andra lösningar, eller nån som vet om det är normalt med tilluft via köksfläkten?
/komet