Skall rita en ventilationsritning till mitt fritidshus innan byggsamrådet. Har kollat runt lite och fastnat för Östbergs HERU 50 S 2A, för det är rätt billigt och litet och kan placeras på vinden. Plus att det numera har integrerad värmare.

Behöver råd vid val av aggregat för de skiljer sig ju rätt mycket åt och jag vill inte behöva revidera bygglovet och göra om ritningen om nu Östbergs visar sig vara mindre bra. Någon här på forumet som har erfarenhet av Östbergs?

Sedan har aggregatet 160mm stosar. Tänkte köra med 160mm stammar i huset, det skiljer inte så mycket i pris. Finns det någon nackdel med 160mm jämfört med 125mm?

/Anders

Körde ni på HERU? Vi har funderingar på Östbergs Heru 130S EC2A till vårt 260 m2 enplanare.

Har 130 agget för inomhusmontering och har inget negativt att säga!

Netzel skrev:
Har 130 agget för inomhusmontering och har inget negativt att säga!
Hur stort hus och hur många rum har ni?

Har haft ett Heru 75 i ca 2 år som fungerat mycket bra, förutom en krånglande tempgivare men efter ett telefonsamtal med en mycket tillmötesgående serviceavdelning (fick en ny givare) så har den gått som en klocka!!
Kan bara rekommendera!

Har 100T sen nov och funkat bra hittills. Har enplan på 100m2 och skulle inte velat ha något mindre agg. 130 är bara modellen större så till 260m2 skulle jag då gå upp ytterligare. Det jag stör mig lite på är tempen för avluft och uteluft som visar alldeles för varmt och ju kallare det blir desto mer fel visar den. Sen skulle jag vilja veta hur den klarar av att håll 15 grader på tilluften, nu är det -5 ute och hade samma temp på tilluft när det var -20. Har tänkt ringa Östberg men har inte blivit av.

Segge skrev:
Har 100T sen nov och funkat bra hittills. Har enplan på 100m2 och skulle inte velat ha något mindre agg. 130 är bara modellen större så till 260m2 skulle jag då gå upp ytterligare. Det jag stör mig lite på är tempen för avluft och uteluft som visar alldeles för varmt och ju kallare det blir desto mer fel visar den. Sen skulle jag vilja veta hur den klarar av att håll 15 grader på tilluften, nu är det -5 ute och hade samma temp på tilluft när det var -20. Har tänkt ringa Östberg men har inte blivit av.
Jag har bergvärme också, kan det bra ner dimensionering?

Det är på 214m2 och det är 4 sovrum, 2 vardagsrum och allt som annars hör till.

Har en Östbergs Heru 90S EC2 sedan 1,5 år tillbaka. Funkar klockrent. Tyst och lättservad (filterbyte). Inomhusluften känns toppen jämfört med tidigare då jag bara hade mekanisk frånluft.

Hej

Hur stort hus har du?

Jag har 170 och planerar att köpa ett 90S, tror du det räcker?

Hej, huset är på 170 m2.

Hej

Så bra! Har några ytterligare frågor:

Låter det mycket? Har du ljuddämpare?
Har du det på vinden? Risk för kondens? (skall inte vara det men läste om en orolig själ... här :) )
Är det 1,5 plans hus eller 1 -plan.

Tusen tusen tack för att du tar dig tid!

Jag tycker inte att det låter mycket.
Aggregatet är gjort för att sitta på vinden. Isolerar du kanalerna enligt anvisningarna så finns ingen risk för kondens.
Ljuddämpare sitter vid aggregatet på både till och frånluft. På tilluften sitter ljuddämpare vid varje ventil. Aggregatet är placerat ovanför tvättstugan så långt bort som möjligt från sovrummen.
Mitt hus är enplanshus.

Heru 90S EC är uppgraderad och heter idag 100S EC. 100S EC har starkare fläktar än vad 90S EC hade.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.