9 122 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Självdrag; förstärka med eller konvertera till mekanisk frånluft. Hur?
Om du inte har en dörr ner till källaren från markplan som alltid hålls stängd så kommer du (nästan) garanterat få upp källarluften till markplan om du (nästan) bara har utsug i markplan.Extatiskt Rasande skrev:
Så radonsug och badrumsfläkt i källarbadrummet räcker inte? När jag tänker efter så finns det ett blint utrymme på badrummet på markplan. Där kan det gå en gammal ventilationskanal, eller så finns det möjlighet att göra en. I så fall gör jag så. Men om det inte går att dra ett av uttagen ner dit, hur pass illa är det att källarluft sugs upp? Försöker förstå orsaker och konsekvenser så att jag kan göra genomtänkta val...
Ang. det där med 35l/s per kvadratmeter; Jag har förstått det som att det är bättre att överdimensionera och ha en varvtalsstyrning, för att få ner ljudet. Den fläkten som länkas till hade tydligen en högre kapacitet än 60l/s, så då passar den för att reglera ner?
Ang. det där med 35l/s per kvadratmeter; Jag har förstått det som att det är bättre att överdimensionera och ha en varvtalsstyrning, för att få ner ljudet. Den fläkten som länkas till hade tydligen en högre kapacitet än 60l/s, så då passar den för att reglera ner?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Självdragshus, frånluftspump eller värmepumpsberedare?
Ventilation -
Självdrag med fläkt genom taket eller väggen?
Ventilation -
Tilluft självdrag, genom vägg eller tak
Byggmaterial & Byggteknik -
Ventilera garage. Avfuktare eller självdrag?
Ventilation -
Pax eller suglåda för att bättra självdrag?
Ventilation