Hej!
Jag skulle vilja få tvätten att torka snabbare i vår tvättstuga, men samtidigt kunna stänga dörren. Tvättstugan ligger i källarplanet i vår souterrängvilla. Det finns en tilluftsventil i rummet, men vi får ha dörren dit öppen för att över huvud taget få lite snurr på luften, och eftersom vår ganska högljudda värmepanna även står därinne skulle jag vilja kunna stänga dörren. En annan detalj är att vi har mekanisk frånluft (fläkt på vinden) så vi har undertryck i huset.

Så, sammanfattat är parametrarna: En tilluftsventil, dörren ska vara stängd, mekanisk ventilation, rum i källarplan (just tvättstugan ligger halvt under jord).
De två alternativ jag läst mig fram till är:
-Antingen borra upp för ytterligare en ventil och sätta en paxfläkt som blåser ut genom den ena. Blir lite meckigt med borrningen (trångt där lämpligaste platsen för hålet är, precis vid bergvärmepannan) och eventuellt kräver det omjustering av ventilationssystemet.
-Eller helt enkelt köpa en luftavfuktare, men då finns det ett läger som säger att det sugs in fukt genom ytterväggar/grund.

Så, vad säger ni, fläkt eller avfuktare (eller annat)?

Du ska inte ha tilluft i tvättstugan utan det ska vara frånluft.
När du har tilluft i tvättstugan så sprider du tvättstugans fuktiga (och dåliga) luft till resten av huset.

Edit
Alternativ 1)
utöka frånluftsventilationen med ett frånluftsdon i tvättstugan, "täpp till"/stäng tilluften i tvättstugan, justera in alla frånluftsdon. Inköp av avfuktare som körs när tvätten ska torka. Tilluft till tvättstugan tas genom "överluft" (springa i dörren).

Redigerat:
Håller med föregående, har själv FTX, så självklart en bra avfuktare. Torkar kanon.

Tack för svar!
Jag har såhär i efterhand (allt var på plats när vi köpte huset) också funderat på varför man inte pluggade igen ventilen i tvättstugan när man satte in mekanisk ventilation (det finns inga frånluftskanaler i källarplan utan det verkar förutsättas att luften går via öppna dörrar upp genom trappan).

Men då blir det en kombination av 1 och 2 då :) Att fukt ska dras genom källarväggar när man har avfuktare är inget att oroa sig för?

• Gilla
_jesper_
  • Laddar…
när man ska ha en avfuktare i ett rum så skall det finnas varken till eller frånluft i detta rummet. Luften ska avfuktas enbart i rummet och inte i hela världen :).
Vid avfuktning av rumsluft kan källarväggar bli något torrare. Om fuktspärren (fex kalasfalt) på utsidan är tätt så blir det oftast inga saltutfällningar på källarvägg.

En avfuktare är den bästa hjälpen i tvättstugan och i övrigt i hela källare sommartid. Torkar du inte tvätten så låt avfuktaren jobba i en oventilerad/ stängt källare under sommaren så slipper du kondens och källarlukten.
lycka till!
gaia

Fuktspärren i huset är kallasfalt som suttit där sedan 68 när huset byggdes, så eventuellt kan vi se något på väggarna då?

Jag har funderat mer på det där med att vi i dagsläget tar in luft i tvättstugan: Fläkten på vinden sattes in som en radonåtgärd, men är det lite klåpigt gjort om man inte tagit hänsyn till befintliga inflöden i källarplan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.