1 997 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Nyköp hus, ventilations frågor?
Tjoo, köpte hus i slutet på november, och det första jag gjorde var att dra igen all ventilation till 95%.
Har en tulikivi täljstenskamin i källaren och får inte riktigt upp värmen till golvplan, det är en fläkt i rummet som är dragen med rör upp till vardagsrummet, sen tänkte jag att jag skulle fixa en till fläkt, så borrade ett hål i taket där tulikivin står som går rakt upp till sovrummet över, köpte en billig rörfläkt ifrån biltema för 200kr, det är ca 25 grader i rummet där tulvikivin står med takfläkt på, samt 23-24 i resterande rum i källaren, är ingen annan värmekälla på i källaren, och är ca 20 på markplan våningen.
Tycker inte att det blev någon skillnad i sovrummet med fläkten faktist, dock bara testat den ett par timmar här och där eftersom att den låter som fan.
Ventilationen i rummet där tulikivin står är ca 10% öppen, den gamla ägaren sa att jag skulle ha den helt öppen, men det brinner skit bra ändå, så då lär de ju vara bra med syre i rummet, samt kan jag tycka att det är jävligt dumt o ha ventlilationen max öppen då hålet är väl 10cm i diameter, vi snackar självdrag i detta huset. Rätt dumt om de typ är -20 ute på vintern liksom, kan jag tycka?. Hade hit snubben som monterade kaminen för en besiktning, då sa han att jag borde rikta om fläkten som drar upp luten till vardagsrummet, så den istället blåser in luft i rummet där kaminen står? förstod inte varför. Värme skall ju stiga så tycker det borde bli varmare på markplan även fast kaminen står i källaren, är en trapp upp precis utanför kaminrummet, därför ja fixa takfläkt så jag skulle få upp mer luft. Hur skulle ni som kan detta göra? Skall man ha ventilationen så gått som stängd under vintertid? Är också ett frånluftsystem installerat med fläkt på taket, och utsug i badrummen o toaletter.
Har en tulikivi täljstenskamin i källaren och får inte riktigt upp värmen till golvplan, det är en fläkt i rummet som är dragen med rör upp till vardagsrummet, sen tänkte jag att jag skulle fixa en till fläkt, så borrade ett hål i taket där tulikivin står som går rakt upp till sovrummet över, köpte en billig rörfläkt ifrån biltema för 200kr, det är ca 25 grader i rummet där tulvikivin står med takfläkt på, samt 23-24 i resterande rum i källaren, är ingen annan värmekälla på i källaren, och är ca 20 på markplan våningen.
Tycker inte att det blev någon skillnad i sovrummet med fläkten faktist, dock bara testat den ett par timmar här och där eftersom att den låter som fan.
Ventilationen i rummet där tulikivin står är ca 10% öppen, den gamla ägaren sa att jag skulle ha den helt öppen, men det brinner skit bra ändå, så då lär de ju vara bra med syre i rummet, samt kan jag tycka att det är jävligt dumt o ha ventlilationen max öppen då hålet är väl 10cm i diameter, vi snackar självdrag i detta huset. Rätt dumt om de typ är -20 ute på vintern liksom, kan jag tycka?. Hade hit snubben som monterade kaminen för en besiktning, då sa han att jag borde rikta om fläkten som drar upp luten till vardagsrummet, så den istället blåser in luft i rummet där kaminen står? förstod inte varför. Värme skall ju stiga så tycker det borde bli varmare på markplan även fast kaminen står i källaren, är en trapp upp precis utanför kaminrummet, därför ja fixa takfläkt så jag skulle få upp mer luft. Hur skulle ni som kan detta göra? Skall man ha ventilationen så gått som stängd under vintertid? Är också ett frånluftsystem installerat med fläkt på taket, och utsug i badrummen o toaletter.
Att flytta den ganska beskedliga värmen från en tulikivi,med en fläkt på 60-80 kubikmeter luft(tim, blir en "pink i havet". Det behövs mångfaldigt mycket mer luft för att det skall bli märkbar skillnad. När väl tulikivin i källaren fått fart tar den sin luft varhelst den kommer åt och för den saken kvittar det vilket håll fläkten pekar men värmeförflyttningen brukar bli bättre när den får blåsa in kallare luft i kaminrummet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har tillomed prövat med airmove fläkten, men blev ingen skillnad, måste nog ha sjukt kraftiga grejer för att märka skillnad då huset är väldigt stort. Sedan ska man tydligen rikta luften neråt istället för uppåt. Tagit ut flera ventilationsfirmor som kollat på detta, tydligen ett väldigt vanlig problem som är svårt att lösa i såna stora hus :/
En Tulikivi brukar vanligtvis vara en Täljstensugn och även om den väger ett ton så är den avgivande värmeeffekten sällan mer än 2-3½ kw då ugnen är fulladdad. I äldre hus fanns ofta en kakelugn i varje rum för att hålla värmen. En vanlig järnkamin kan oftast ge en intensivare värme som bildar en rejälare "värmekudde" uppe vid taket som i teorin skulle kunna förflyttas till övriga rum men även med stora kamineffekter blir inte värmespridningen den förväntade ens i täta välisolerade hus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden