Hallå alla glada

Har mekanisk frånluft i lyan och skulle vilja öka utsuget för att få lite bättre ventilation i huset. Har testat att köra köksfläkten på det forcerade läget 2 dagar nu (hela tiden) och det har känts fräschare i luften då det cirkulerar lite bättre. Min fråga är nu om det kan skada köksfläkten eller den på taket om det alltid står på forcerat läge. Vet att han som installerade fläkten i höstas sa att man kunde flytta någon "grej" i fläkten så att grundflödet skulle öka i fläkten om jag tyckte det var för dåligt drag i fläkten på sommaren.

Mvh Henrik

Din takfläkt tar ingen skada av att gå "forcerat" den får 230V istället för en lägre spänning.

Det man kan flytta i köksfläkten är anslutningen på transformatorn för hastighet 1 och 2 (antar att du har en Alliance köksfläkt).
Vill du kolla in trafon får du skruva av undersidan på köksfläkten, tror att det är 6 skruvar och 2 sitter gömda under lampglaset. Tänk bara på att bryta all ström innan du pillar i köksfläkten.

FrittDrag_II skrev:
Din takfläkt tar ingen skada av att gå "forcerat" den får 230V istället för en lägre spänning.

Det man kan flytta i köksfläkten är anslutningen på transformatorn för hastighet 1 och 2 (antar att du har en Alliance köksfläkt).
Vill du kolla in trafon får du skruva av undersidan på köksfläkten, tror att det är 6 skruvar och 2 sitter gömda under lampglaset. Tänk bara på att bryta all ström innan du pillar i köksfläkten.

Tack för svaret. Skulle jag då med andra ord kunna köra fläkten på forcerat läge under sommaren för att öka cirkulationen och under höst/vinter köra på det vanliga suget som räcker gått och väl när det är kallare ute. Då skulle jag slippa pilla i fläkten hela tiden för att ställa om suget efter säsong.

Så länge du inte störs av ljudet från takfläkten kan du ha den forcerad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.