I manualen till Nibe 310p står det "Avluftskanalen isoleras diffusionstätt i hela sin längd", vilket jag inte har idag, pga av att jag tidigare hade en annan panna utan detta krav.
Har idag vanlig isolering runt kanalen, där jag tyvärr bara kommer åt kanalen på kallvinden. Isoleringen runt röret på kallvinden är blöt/fuktig framför allt längst upp mot taket och vid några tillfällen runnit lite vatten utmed röret till bottenvåning. Isoleringen sitter inte helt tätt mot röret och på något ställe kan man se röret där isolering lossnat.
Radhusgrannen med sammma panna och samma isolering runt kanalen (dock är isolering i "bättre skick" och sitter tätare mot röret) har helt torr isolering.
Tror ni att dålig/felaktig isolering kan ge så mycket kondens eller kan det vara rörgenomföring ut genom tak som börjat läcka ?
Dessutom jag har läst här på bygga hus att "varma rör som löper i kalla utrymmen = vanlig isloering ". Det tyder väl på att vanlig isolering borde räcka på kallvind ?
Har idag vanlig isolering runt kanalen, där jag tyvärr bara kommer åt kanalen på kallvinden. Isoleringen runt röret på kallvinden är blöt/fuktig framför allt längst upp mot taket och vid några tillfällen runnit lite vatten utmed röret till bottenvåning. Isoleringen sitter inte helt tätt mot röret och på något ställe kan man se röret där isolering lossnat.
Radhusgrannen med sammma panna och samma isolering runt kanalen (dock är isolering i "bättre skick" och sitter tätare mot röret) har helt torr isolering.
Tror ni att dålig/felaktig isolering kan ge så mycket kondens eller kan det vara rörgenomföring ut genom tak som börjat läcka ?
Dessutom jag har läst här på bygga hus att "varma rör som löper i kalla utrymmen = vanlig isloering ". Det tyder väl på att vanlig isolering borde räcka på kallvind ?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Frågan är väl om röret är varmt. Dvs. inne på vinden kan det vara varmare än utomhus, och frånluften skall ju vara kall. Då kan du få kondens på ledningen, om den är kallare än tempeaturen inne på vinden.
Tack för svar! Avlufttemp (ej frånluft) från Niben är +5 grader. Temperaturen på vinden har pendlat mellan -1 och +5 grader de sista veckorna. Vid dessa förhållanden borde det väl inte bildas kondens utmed röret ?hempularen skrev:
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Avluften från en värmepump är ju oftast kall.
Värmepumpen har ju tagit energin i frånluften för att använda till uppvärmning av bostaden.
Så risken att avluften är kallare än omgivningen är stor, och därför finns risk att luftfuktighet kondenserar på avluftröret.
Värmeisolering + kondensskydd är nog obligatoriskt. De kan kombineras också:
Värmepumpen har ju tagit energin i frånluften för att använda till uppvärmning av bostaden.
Så risken att avluften är kallare än omgivningen är stor, och därför finns risk att luftfuktighet kondenserar på avluftröret.
Värmeisolering + kondensskydd är nog obligatoriskt. De kan kombineras också:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar ! Jag ska omisolera röret där jag kommer åt med något liknande din bild.KnockOnWood skrev:Avluften från en värmepump är ju oftast kall.
Värmepumpen har ju tagit energin i frånluften för att använda till uppvärmning av bostaden.
Så risken att avluften är kallare än omgivningen är stor, och därför finns risk att luftfuktighet kondenserar på avluftröret.
Värmeisolering + kondensskydd är nog obligatoriskt. De kan kombineras också:
Men jag tycker fortfarande det är märkligt att det bildas kondens nu när det är ungefär samma temp i röret som omgivande temperatur på kallvinden ? Behöver nog säkerställa att fukten inte kommer genom otät genomförning.
Borde inte risken vara större på sommaren om röret är runt 5 grader och det är betydligt varmare på vinden ? I somras hade jag inget problem. Ähh får ringa in någon vent/isoleringsfirma.
Jag vill föreslå att du isolerar med neoprene isolering.
Om du klistrar denna på ditt vent-rör med kontaktlim så får du en isolering som klarar ev. kondens.
Denna isolering används ofta till kylrör som går i varma utrymme.
Om du klistrar denna på ditt vent-rör med kontaktlim så får du en isolering som klarar ev. kondens.
Denna isolering används ofta till kylrör som går i varma utrymme.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Kondensisolering är väl primärt effektiv med kallt rör i varmt utrymme. På kallvind vintertid är väl nyttan minimal men sommartid med en väl kyld avluft på en varm vind är behovet som störst. Kan du trä på en kondensstrumpa är installationen enkel. Annars funkar givetvis normal sten eller glasull som du plastar in med godkänd tejp
Tyvärr får jag inte på kodensstrumpa i hela sin längd utan att riva rätt mycket, vilket jag helst vill undvika.myrstack skrev:Kondensisolering är väl primärt effektiv med kallt rör i varmt utrymme. På kallvind vintertid är väl nyttan minimal men sommartid med en väl kyld avluft på en varm vind är behovet som störst. Kan du trä på en kondensstrumpa är installationen enkel. Annars funkar givetvis normal sten eller glasull som du plastar in med godkänd tejp
Men är jag ute och cyklar när jag tycker att det är märkligt att det bildas så mycket kondens nu - när rörtempen (ca 5 grader) är ungeför samma eller t.om lite varmare än omgivande temp på kallvind ?
Redigerat:
Ja, det spelar väl ingen roll om det är kallt rör i varmt utrymme eller varmt rör i kallt utrymme :wow:myrstack skrev:Kondensisolering är väl primärt effektiv med kallt rör i varmt utrymme. På kallvind vintertid är väl nyttan minimal men sommartid med en väl kyld avluft på en varm vind är behovet som störst. Kan du trä på en kondensstrumpa är installationen enkel. Annars funkar givetvis normal sten eller glasull som du plastar in med godkänd tejp
En isolering av neoprene är lika effektiv i båda fallen.
Det väsentliga är att den använda isoleringen inte tar till sig fukt.
Fuktig stenull eller glasull har ju i allt väsentligt förlorat sin isoleringsförmåga om den blir våt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, definitivt ingen cykling på vindensysmali skrev:
Men är du säker att temperaturerna är så?
I Stockholmstrakten är det väl inte +5°C nu på nätterna?
Nu på vintern är ju luftfuktigheten, RH, väldigt hög ute, på min mätare ofta "HI" = över 95%RH.
Och vid så hög luftfuktighet behövs nog inte många graders temperaturskillnad för att det skall kondensera.
Sant, därmed att jag även skrev av att man måste kondensskydda denna isolering med plast. Att kontaktlimma isoprene ger förvisso samma resultat men vilket jobb att göra!roland53 skrev:Ja, det spelar väl ingen roll om det är kallt rör i varmt utrymme eller varmt rör i kallt utrymme :wow:
En isolering av neoprene är lika effektiv i båda fallen.
Det väsentliga är att den använda isoleringen inte tar till sig fukt.
Fuktig stenull eller glasull har ju i allt väsentligt förlorat sin isoleringsförmåga om den blir våt.![]()
Har varit runt nollan de senaste nätterna. Just nu är det - 3 ute och på vinden 0°C. Avluften är +5 genom röret.KnockOnWood skrev:Nej, definitivt ingen cykling på vinden
Men är du säker att temperaturerna är så?
I Stockholmstrakten är det väl inte +5°C nu på nätterna?
Nu på vintern är ju luftfuktigheten, RH, väldigt hög ute, på min mätare ofta "HI" = över 95%RH.
Och vid så hög luftfuktighet behövs nog inte många graders temperaturskillnad för att det skall kondensera.
Har tidigare läst bl.a här på BH att :
Rör med kall luft i varma utrymmen ska kondensisoleras (ex. inomhus)
Rör med varm luft i kalla utrymmen behöver INTE kondensisoleras (ex. kallvind) > borde väl gälla mig, åtminstone på vintern
Men men, nu är planen att a) inspektera genomförningen om jag får bort snön på taket b) isolerna med någon typ av kondensisolering c) baxa upp en cykel på vinden
Så vad hade du tänkt?sysmali skrev:Rör med kall luft i varma utrymmen ska kondensisoleras (ex. inomhus)
Rör med varm luft i kalla utrymmen behöver INTE kondensisoleras (ex. kallvind) > borde väl gälla mig, åtminstone på vintern
Men men, nu är planen att a) inspektera genomförningen om jag får bort snön på taket b) isolerna med någon typ av kondensisolering c) baxa upp en cykel på vinden![]()
Ha isolering på sommaren och plocka bort den på vintern? :wow:
Du får väl ändå planera och isolera för sämst tänkbara driftsförhållande tex när luftfuktigheten är hög (= sommaren)
När vinden är varmare än inneluften (tex en solvarm dag) med svalare inneluft etc etc
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
