Pratade igår med en ny ventilationsfirma. Bara genom min beskrivning av huset så kunde han så klart inte ge mig ett exakt pris. Han sa att det kan landa var som helst mellan 90 och 150 tusen.
En sån stor kostnad för ventilation är inte jag beredd att ta. Inköpskostnaden för själva FTXen ligger på ca. 45 tusen så det blir kanske att installera det själv isf...
Han som jag pratade med igår tyckte förövrigt att sånna här rumsaggregat är leksaker som inte fungerar.

Om jag istället bara gör några hål i väggen och sprutar ut luften med en fläkt utan återvinning så kanske jag höjer min uppvärmningskostnad med max 4000/år. Det tar ju 10-15år innan jag går +-0 på att köpa en FTX...

Fördelar med FTX är att den inkommande luften är:
1 Filtrerad (bättre inomhusmiljö)
2 Uppvärmd (så att det inte drar in kalluft)
3 Ballanserat undertryck

Mm alltså jag tvivlar inte på att det blir bra ventilation det är bara det att jag trodde att det skulle vara en ekonomisk fördel att installera FTX också men det har jag insett att det inte är. Men det blir nog ett FTX iaf! Det lutar åt att köpa ett paket från Luftbutiken.se och installera det själv.
Någon som har några erfarenheter med luftbutiken?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag har nu skickat ut ritningar och bilder för att få in pris på vad det skulle kosta att sätta in ett FTX system. I mitt fall så finns redan alla tilluftkanaler dragna (har tidigare använts för att sprida värmen i huset). Jag har fått svar från 1 firma än så länge. 117500kr. Detta tycker jag låter väldigt mycket. Materialet skulle gå på 52500 och montaget på 65000.

Säg att de tar 500kr/h för montören så betyder det att det tar 130timmar för en gubbe att dra 20m spirorör och koppla in aggregatet... Eller så har montörerna över 2000kr/h.
Jag själv jobbar som beräkningsingejör och tar 600kr/h...

Jag har själv kollat på vad det skulle kosta att köpa grejerna på nätet och då hamnar materialet på ca. 30000 inkl. alla rör, isolering, ljuddämpare mm.

Jag har egentligen ingen fråga kring detta, ville bara ge lite info till er som är i tankarna att installera ett sånt här system.

• Gilla
Monteras
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.