11 526 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
"Riktig" FTX eller rums aggregat
Sida 1 av 2
Hejsan! Jag har ett hus på 80kvm + 60kvm inredd källare. Vi har dålig ventilation, framförallt i källaren. Dessutom misstänker vi att vi har radon i källaren (har inte fått svar på långtidsmätningen än). Så därför hade vi tänkt installera mekanisk ventilation. Och frågan är om det lönar sig att installera ett riktigt FTX system för drygt 60 000 till ett så pass litet hus. Eller om det räcker med 2st rums aggregat, ett på entreplan och ett i källaren.
Jag tänker på typ ett sånt här:
http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6306-mitsubishi-vl-100-u5-e-lossnay-x.html
Vad tror ni? Kan detta vara ett bra alternativ för mig? Behöver man komplettera med mer fläktar för att få cirkulation på luften i huset om man väljer detta alternativ?
Jag tänker på typ ett sånt här:
http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6306-mitsubishi-vl-100-u5-e-lossnay-x.html
Vad tror ni? Kan detta vara ett bra alternativ för mig? Behöver man komplettera med mer fläktar för att få cirkulation på luften i huset om man väljer detta alternativ?
Citat från manualen
" - Om utomhusluften är kall, vinden är
kraftig, det snöar eller regnar, eller
om det är dimma eller faller fin snö
ska Lossnay stängas av och den
manuella luckan stängas.
- Vatten eller snö kan tränga in i Lossnay
med lufttillförseln, vilket resulterar i
väderskador."
Den är väl inte riktigt gjord för Svenskt klimat...
" - Om utomhusluften är kall, vinden är
kraftig, det snöar eller regnar, eller
om det är dimma eller faller fin snö
ska Lossnay stängas av och den
manuella luckan stängas.
- Vatten eller snö kan tränga in i Lossnay
med lufttillförseln, vilket resulterar i
väderskador."
Den är väl inte riktigt gjord för Svenskt klimat...
Ner till -10 står det i produktbeskrivningen tror jag. Bor i södra Sverige så det är inte många veckor det är så kallt.
Jag tänker att eftersom jag har så litet så är energibesparing inte så stor heller om jag väljer riktig FTX.
Men är det någon som har erfarenhet av tex Lossnay. Går de sönder är jag ju såklart inte intresserad
Jag tänker att eftersom jag har så litet så är energibesparing inte så stor heller om jag väljer riktig FTX.
Men är det någon som har erfarenhet av tex Lossnay. Går de sönder är jag ju såklart inte intresserad
Eftersom det är en värmeväxlare finns det risk att lukt kan återföras. Hur är det då med radonet eftersom värme och fukt stannar i små kanaler som inkommande luften passerar igenom. Luften värms upp och även återfuktar luften. Är det säkert att partiklarna från radongasen inte återförs till huset?
Det finns även system där luften inte byts ut helt utan gammal och ny luft blandas. Sådant system kan inte vara lämpliga med radon i varje fall. .
Det finns även system där luften inte byts ut helt utan gammal och ny luft blandas. Sådant system kan inte vara lämpliga med radon i varje fall. .
Har du ens läst manualen? Tror inte det!slurppe99 skrev:
Detta aggregat är utrustat med korsströmsväxlare, frånluften går i sina egna kanaler och tilluften går i sina egna kanaler, luften går aldrig i gemensamma kanaler.
I en rotorvärmeväxlare så blåses växlaren ren med uteluft när rotorvärmeväxlaren roterar från avluft till tilluft, någon frånluft kommer då aldrig tillbaka som tilluft.
Mm jag tror inte det ska vara några problem med att radon skulle fastna i värmeväxlaren men däremot så kan jag tänka mig att man inte får ut den mängd luft man vill eftersom både till- och frånluft är på samma ställe.
Är det ingen här som har installerat den här typen av aggregat som kan berätta om de fungerar bra??
Jag har räknat lite på ekonomin och jag får det till att det kostar ca. 2000kr mer per år i uppvärmning om man installerar ett rumsaggregat med 70% verkningsgrad jämfört med en FTX med 90% verkningsgrad. Inköpskostnaden är 12 000 för 2 st rumsaggregat och 60 000 för FTX. Detta ger en pay-back tid på 24 år...
Är det ingen här som har installerat den här typen av aggregat som kan berätta om de fungerar bra??
Jag har räknat lite på ekonomin och jag får det till att det kostar ca. 2000kr mer per år i uppvärmning om man installerar ett rumsaggregat med 70% verkningsgrad jämfört med en FTX med 90% verkningsgrad. Inköpskostnaden är 12 000 för 2 st rumsaggregat och 60 000 för FTX. Detta ger en pay-back tid på 24 år...
Jag tycker detta verkar vara ett intressant alternativ för att få ett bättre system än rumsaggregat men slippa stora delar av rördragningen som en full anläggning kräver: http://www.pax.se/sv/produktkategori/eos
Har du utrymme för rördragning och någonstans att placera ett FTX aggregat hade jag nog ändå gått på en full anläggning. Bättre filtrerad luft, tystare, bättre verkningsgrad och bättre luftomsättning tycker jag kompenserar för den högre kostnaden.
Antar att du har tänkt låta en firma utföra jobbet? Mitt färdiga system har i nuläget kostat under 40k (140m2).
Har du utrymme för rördragning och någonstans att placera ett FTX aggregat hade jag nog ändå gått på en full anläggning. Bättre filtrerad luft, tystare, bättre verkningsgrad och bättre luftomsättning tycker jag kompenserar för den högre kostnaden.
Antar att du har tänkt låta en firma utföra jobbet? Mitt färdiga system har i nuläget kostat under 40k (140m2).
I vårt förra hus så installerade jag ett par rumsaggregat (airstar) och var väl hyfsat nöjd med dom, luftkvaliteten kändes bättre i rummen, men ljudnivån störde en del. De hade förvärmning av luften men det räckte inte till att värma ett rum (äldre hus) utan vanliga element behövdes också.
Det där med förvärmare på aggregatet har jag inte förstått vitsen med. Det blir ju som att värma med direktverkande el. Är det inte bättre att skicka in exempelvis 16gradig luft och värma upp det med sitta vanliga värmessytem?
Problemet är att jag har betongbjälklag ner till källaren och knappt 2m i takhöjd. Dels är det lite jobbigt att dra rör genom betongen och så blir det kanske inte så snyggt med utanpåliggande rör i taket när det redan är väldigt lågt i tak.
Om jag väljer riktigt FTX så hade jag tänkt låta en firma göra det. Han som jag pratade med (som också var på besök hemma och kollade) sa att det blir svårt att komma under 60 000kr.
Problemet är att jag har betongbjälklag ner till källaren och knappt 2m i takhöjd. Dels är det lite jobbigt att dra rör genom betongen och så blir det kanske inte så snyggt med utanpåliggande rör i taket när det redan är väldigt lågt i tak.
Om jag väljer riktigt FTX så hade jag tänkt låta en firma göra det. Han som jag pratade med (som också var på besök hemma och kollade) sa att det blir svårt att komma under 60 000kr.
Förvärmningen (eller kanske det är eftervärmning??) används för att "boosta" den friska luften efter värmeåtervinningen när den inte producerar tillräckligt varm luft för att kunna blåsas in till ditt rum. Så det ska väl vara hyfsat energisnålt ändå, fast visst vore det bättre att kunna koppla till t.ex. ett vattenburet system, om man har ett sådant, men som inte alla har 
Det aggregat som var i rummet intill sovrummet stördes vi av, hade de varit i en hall eller källare hade vi knappast tänkt på det. Det som störde på den modellen vi använde var att man hörde så tydligt att den blåste in...drog ut....blåste in...drog ut, med en 30 sekunders intervall eller så, och att vid varje skifte så ploppade det till i ett backspjäll. Hade ljudet varit mer konstant hade det funkat bättre. Men hur sådana aggregat jobbar skiljer sig säkert åt från märke till märke.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Köpte en Canvac som är samma som Mitsubishi för tre år sedan. Vi hade bytt till nya fönster och då vart huset för tätt. Aggregatet går oftast på halvfart och sitter i matrummet. Ljudet stör inte där, men kanske om det sitter i sovrummet. Det gav en klar förbättring av inomhusluften utan något kallras. Funderar på att köpa ett till när källaren blir klar.
http://www.canvac.se/ventilationsaggregat
http://www.canvac.se/ventilationsaggregat