Byggahus.se

Tilluft i badrum

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Precis som rubriken lyder så har jag tilluft i mitt badrum. Bor i en 2:a från 40-talet, och började ana ugglor när jag tyckte att det var orimligt kallt i badrummet. Kände med handen och mycket riktigt så blåste det på ganska ordentligt med kalluft.

Det andra utloppet för frånluft i köket fungerar som det ska. Detta är dock placerat i murstocken vilket inte badrumsventilationen är kopplad till (antar jag då det är en bit emellan).

Tilluft har jag via spjäll under fönster i vardagsrum och sovrum. Dock osäker på om det är ett självdragssystem eller om det sitter en fläkt på taket. Bor för övrigt på våning 3 av 3, dvs högst upp.

Någon som känner igen problemet? Jag har bott här i ett par månader och vet därför inte om det blir en förändrad tryckbild i lägenheten när det blir varmare ute...

Mvh H

2. C
    Medlem · Nivå 17
    Du har inte s.k. "stockholmsventilation", dvs både tilluft och frånluft i badrummet?

3. H
    Medlem Nivå 1
    Icke..

Finns bara en kanal dragen till badrummet, vilken jag förutsätter är avsedd för frånluften.

4. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Någon av grannarna som har installerat köksfläkt?
    Det där kan ocksåå hända om du har felinställd frånluft i köket...

5. H
    Medlem Nivå 1
    Vad grannarna har gjort vet jag inte.. Men du tror alltså att badrumsventilationen är kopplad vidare till murstocken i köket?

6. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Ingen aning. Har dock upplevt vad som händer när någon kopplar in köksfläkt i ett centralsystem. Badrumsfläkt då?
    Är det en brf borde du kunna höra runt lite och se om någon av grannarna har samma problem eller har renoverat nyligen.

7. H
    Medlem Nivå 1
    Ska kolla med grannarna. Tack för tipset!

Vad kan detta leda till för problem undrar jag då? Försämrad luftomsättning och därmed försämrad inomhusluft är jag med på.. Men i övrigt? Vandrar den fuktiga luften ut från badrummet riskerar att fuktskada andra delar?

Alla möjliga problem är välkomna då jag ska försöka övertala en styrelse att åtgärda detta, vilket dom inte vill göra...

8. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Fuktskada är väl att ta i men luften i lägenheten kan bli lite sunkig. Om det är meningen att kanalen i badrummet är frånluft blir ju resultatet förstås att luftomsättningen blir sämre som du skriver.
    Vad säger senaste OVKn? Har det gjorts kontroll? Brukar sitta en lapp i trapphuset som berättar sånt + en energideklaration....

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Å, jag visste inte att det hade ett namn :D
    Det måste varit ståkkhålmare som gjorde ventilationen i vårt hus då :D

• Laddar…