1 279 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Spolsäker frånluftsventil?
Hej Forumet.
Jag planerar att dra frånluften i badrummet direkt ifrån fuktens huvudsakliga ursprung, duschen. Duschen är som en alkov, skall jag kanske tillägga. Ventilen ska sitta på 230cm höjd över golvet och det sitter en kanalfläkt 1,5m in i kanalen som sköter suget.
Det jag tänkte på är om man måste/bör ha någon speciell ventiltallrik eftersom det finns risk för att någon (t ex barnen) får för sig att spola på utsuget. Risken skulle ju då bli att det kommer vatten in i spirokanalen.... inte så bra ju.
Har någon kunnig någon bra lösning på problemet, eller det bara jag som är överförsiktig?
Med vänlig hälsning
Jag planerar att dra frånluften i badrummet direkt ifrån fuktens huvudsakliga ursprung, duschen. Duschen är som en alkov, skall jag kanske tillägga. Ventilen ska sitta på 230cm höjd över golvet och det sitter en kanalfläkt 1,5m in i kanalen som sköter suget.
Det jag tänkte på är om man måste/bör ha någon speciell ventiltallrik eftersom det finns risk för att någon (t ex barnen) får för sig att spola på utsuget. Risken skulle ju då bli att det kommer vatten in i spirokanalen.... inte så bra ju.
Har någon kunnig någon bra lösning på problemet, eller det bara jag som är överförsiktig?
Med vänlig hälsning
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske lite vänlig/vanlig barnuppfostran skulle kunna hjälpa 
Det går ju inte att göra allt "idiotsäkert".
Vad hindrar barnen att duscha ut i vardagsrummet eller hallen?
Eller att spola ner hela toarullar på toaletten?
Eller täcka för golvbrunnen och lämna duschen rinnande?
Eller...
Nej, försök få barnen att förstå att de inte skall spruta uppåt.
Och lämna dem inte ensamma innan de är tillräckligt stora för att inse sådant.
Det går ju inte att göra allt "idiotsäkert".
Vad hindrar barnen att duscha ut i vardagsrummet eller hallen?
Eller att spola ner hela toarullar på toaletten?
Eller täcka för golvbrunnen och lämna duschen rinnande?
Eller...
Nej, försök få barnen att förstå att de inte skall spruta uppåt.
Och lämna dem inte ensamma innan de är tillräckligt stora för att inse sådant.
Haha!
Ja, du har så rätt så... och barnen har nog gjort alla sakerna du räknade upp, minst 2ggr var
Jag tolkar ditt inlägg som att jag har 'övertänkt' i det här fallet.
Ifall det skulle vara så att det är någon som inte håller med så skriv gärna era tankar!
Ja, du har så rätt så... och barnen har nog gjort alla sakerna du räknade upp, minst 2ggr var
Jag tolkar ditt inlägg som att jag har 'övertänkt' i det här fallet.
Ifall det skulle vara så att det är någon som inte håller med så skriv gärna era tankar!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lås duschen (myntautomat?).
Ge ungarna varsin tvättsvamp och en (liten) hink vatten.
Och lås in alla vattenpistoler
Ge ungarna varsin tvättsvamp och en (liten) hink vatten.
Och lås in alla vattenpistoler
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden