Demmpa
Demmpa: Även ventilationsfirmor rengör ventilationskanaler åt privatpersoner.
16 svar · 6,5k läst
·
H
hempularen: Den där "säkerhetsbrytaren" som sitter vid fläkten, ser ut att sitta väldigt tveksamt elsäkerhetsmässigt, om det är inom duschutrymmet.
5 svar · 6,2k läst
·
Patrick E
Patrick E: Sommarkyla som det funkar med Heru innebär att aggregatet går på max (Dock är rotorn för vvx ej igång) när luften ute är x antal grader svalare än inneluften och utetemperaturen är svalare än t ex 21 grader. Jag har en enplansvilla i söderläge och jag tycker att det funkar bra. Värdena för sommarkyla kan ställas in enligt egna önskemål inom vissa gränser.
5 svar · 2,1k läst
E
exerg: Frånluftsdon är utformade för att succesivt kunna öka tryckfallet så att utsuget lättare kan balanseras tillsammans med de övriga donen i systemet, en egenskap som tallriksventilen inte lika lätt kan ge. Tallriksventiler är oftast ihop med självdrag
2 svar · 8,0k läst
L
LarsAugust: Demmpa, ja, jag misstänker att varmluften innifrån bildar kondens som sedan droppar ner. Var uppe och kollade igår och det hänger små istappar där uppe och lite is ner på rören. Vi har varit bortresta i en vecka och hållt innetemperturen på 18 grader, men har ju inte använt köksfläkt eller annat som pumpat upp varmluft. Själva kåpan har jag temporärfixat då det var kallt och
6 svar · 2,5k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Samt att du har tilluft runt/genom/över/under dörren så du får något som kan ersätta luften du vill få ut
4 svar · 1,2k läst
E
exerg: Snälla... prova.först... det tar mindre tid än att skriva ett inlägg
26 svar · 12,1k läst
·
J
Johan Jatko: Tog bort kåpan och såg en 2A glassäkring som hade gått. Såg då att den säkringen var på matningen till själva spolen och vredet, och på högsta läget så var det direktmatat. Bytte säkringen och voila så fungerade det som vanligt igen. Anledningen till att säkringen gått var nog byggdamm som satt sig på filtrena och gjort så att fläktarna gått tungt. Har nu rengjort filtrena
2 svar · 2,3k läst
G
gaia: Det är många m3 luft som behövs när kaminen är i gång och när också köksfläkt drar UT luft så blir det ju undertryck i huset. Då går röken ut genom kaminens pipa och in igen genom andra pipan kanalen som mynnar i källaren. Stänger/tätar du ventilöppning i källaren så får du rök in genom kaminen och då märker du direkt att du måste öppna fönster som du brukar :) Ingen
3 svar · 8,6k läst
NetNut
NetNut: Det finns ett par sätt att lösa situationen, dels kan du kontakta miljönämnden i din kommun och påtala bristerna och även begära ut dokument gällande senaste OVK-besiktningen. Vanligen kommer ventilationsljud av för höga flöden/övertryck, detta löser normalt man normalt med injusteringsventiler som sitter ovanför undertak/tak och även ibland i tilluftsdonen. Finns det några
2 svar · 3,2k läst
B
Boan: Enklast är ju Alu-matta. Och då anv"bra 50mm och köra två-tre lager. Mycket enklare att jobba med än tjockare.
8 svar · 2,7k läst
D
Dsl: Sådär! Nu är även frånluften i tvättstugan inkopplad. Systemet är så klart inte injusterat än. Lurar på om jag skall hyra en mätare eller som jag skall försöka lura in grannen som jobbat med ventilation. Än så länge går jag alltså på känsla, frånluften i köket är strypt rätt bra, och sedan stryper jag badrummet något för att få bra frånluftsflöde i tvättstugan. Har
10 svar · 6,1k läst
·
T
TheGame: Jag har så och det fungerar Har el aggregat i bastun
2 svar · 2,6k läst
I
injonil: Ett "felvänt" kallrasskydd borde funka.
1 svar · 1,9k läst
D
dacchus77: Hej, Tummen sitter tyvärr där den gör, och tar gärna emot er erfarna hjäp. Bor i ett radhus (~120 kvm) med årsmedelvärde 540 Bq i storstad. Byggt i lättbetong och radonet kommer därifrån. Har fått in två offerter för installation av FTX fläkt, men de skiljer sig så mycket åt i pris att jag inte vet om det är äpplen och päron jag jämför? Tar gärna emot er hjälp kring: Vari
0 svar · 1,5k läst
P
pp930: Hej Titta på Luftmiljö hemsida, dem har utbytesagg, till Bahco. MVH/Pär [citat]
6 svar · 3,0k läst
A
AronD: Tack. Själva de olika systemen tycker jag att jag har hyfsad koll på och det är inte tal om någon ombyggnad för FTX just nu. Allt jag vill fixa är frånluft som ger ett lagom undertryck i huset och i de funderingarna kom jag in på frågorna i första inlägget.
5 svar · 1,5k läst
Wik83
Wik83: [citat] Det är pålagt lite extra då jag ska ha 2.60 i takhöjd och skulle tro att dem har räknat på "normal" takhöjd på 2.3-2.4. och på övervåningen ännu mera för att det kommer vara öppet till nock på vissa ställen. En annan fundering är på aggregaten. Det brukar stå (oftast) hur många kvm den klarar men inte lika ofta hur många kubikmeter. Jag kommer ha 2 fulla plan fast
16 svar · 4,8k läst
Demmpa
Demmpa: Garaget och bostadshuset ska INTE dela på samma ventillation utan att det sitter brandspjäll mellan. Garaget betraktas idag som egen brandcell även om det ofta bara sitter en vanlig innerdörr mellan. Det finns FTXaggregat som inte är större än 600*400.
6 svar · 2,4k läst
Demmpa
Demmpa: Vet ej om det finns något system som känner av att man eldar. Vi har fått bättre inomhusmiljö i hela huset efter att vi installerade FTXen. Kommer inte ihåg om det var innan eller efter ROT, det är fem år sedan.
8 svar · 2,3k läst
G
Gnesta: http://search.swedac.se/sv/ackrediteringar?s=radonmätning
1 svar · 876 läst
D
Dock: Tack Josth! Bra som referens.
9 svar · 4,3k läst
·
C
cecar33: Väster om Göteborg??
2 svar · 1,2k läst
findus42
findus42: Hallå! Aktiverar den här gamla tråden därför att jag nu... äntligen, har fått i gång rör i rör värmeväxlaren. Den sitter i ett skepp så det er ganska aggressiv miljö. Veckade aluminiumventilationsröret övergav jag. Har använt 67mm spiro som innerrör istället. Längden på själva värmeväxlaren är 4,6 meter. Fläktarna sitter båda i maskinrummet som är kallt men frostfritt.
14 svar · 3,3k läst
E
exerg: Det låter som de försökt anordna självdrag i plåtkanaler. Detta har aldrig fungerat. Blir röret kallt (vilket oftast räcker med det undertryck som temporärt uppkommer just då ytterdörren öppnas) så slutar den termiska drivkraften att fungera och ventilationen avstannar. Är det på det viset så kan det mycket väl vara kallare inuti röret än utanpå. Ofta slutade dessutom flera
3 svar · 1,3k läst
V
viggen_l: Har tidigare försökt bilda mig en uppfattning om hur mycket eftervärmen får jobba i olika FTX system, eftersom vi ska sätta in en eget vad det lider. Svaren spretar minst sagt och svaren på om man behöver eller inte är lika många som man frågar. Så en helt ovetenskaplig utfrågning som kanske kan bringa klarhet i vad som behövs. Var i Sverige finns anläggningen? Vilken typ av FTX?
0 svar · 857 läst
S
sulfobus: Ju närmare duschen du kan ha fläkten, desto bättre. Bäst blir det om du har den i taket i duschen, eller högst upp på väggen. Och glöm inte att kontinuerlig drift på fläkten är generellt att föredra i självdragshus.
1 svar · 4,1k läst
·
pelpet
pelpet: Trassla inte till det. Elradiatorer är snabbt och enkelt och kostar dig kanske några hundralappar per år för att höja temperaturen några grader när det behövs.
19 svar · 4,5k läst
·
M
morrekuling: Sedan har jag mätt all tilluft med teston men skall man tänka att det är mer eller mindre med tanke på att den inte är bäst att mäta tilluft med?
13 svar · 15,8k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Den verkar bra. Jag testar den. Tack för tipset.
2 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.