Hej,
Har ett RDKB Rexonet? aggregat i min lägenhet som har börjat väsnas (metalliskt ljud). Konstigt nog hörs detta ljudet bara om jag kör på lägsta läget. Om jag lägger handen/trycker på dörrfronten till aggregatet så upphör ljudet. Har provat att rucka lite på själva värmeväxlaren inne i skåpet men det låter fortf. Någon som har någon idé om vad det är som kan orsaka detta oljudet? Har funderat på om jag ska limma på en extra isoleringsduk eller liknande på insidan av dörren för att se om det hjälper.

En lågoddsare är väl att fläktlagren är slitna.

Vibrationerna ger resonanser vid vissa frekvenser, det är därför det hörs mest vid vissa hastigheter.
Att öka ljuddämpningen behandlar symptomen men inte orsakerna till missljudet.

Vems ansvar är underhållet av ventilationen, ditt eller BRFens?

PS
Justerat hastigheter -> frekvenser

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
En lågoddsare är väl att fläktlagren är slitna.

Vibrationerna ger resonanser vid vissa hastigheter, det är därför det hörs mest vid vissa hastigheter.
Att öka ljuddämpningen behandlar symptomen men inte orsakerna till missljudet.

Vems ansvar är underhållet av ventilationen, ditt eller BRFens?

Ok. Tycker inte det låter något konstigt från fläkthjulen men man kanske måste veta vad man ska lyssna efter :p

Ganska säker på att det är vår förening som är ansvarig för ventilationen.

Säkert dags för lagerbyte, inte alls ovanligt.
Sedan är fläkthjulet säkert fullt i skit Som oxå hjälper till att skapa ljud när det blir trångt för luften.
I våra aggregat på vår Brf brukar jag byta lager, kostar ca 100:- för två. Lager finns t.o.m på Clas Ohlson.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.