Tack för allt tålamod. Det var exakt som du sa och jag hakade av den nu. Fläkten var rejält skitig men tycker inte batteriet var det, eller vad säger ni?

Är detta spjället för i sådant fall är det konstant stängt såhär för det är som en svängdörr som alltid är stängd nu som fjädrar om man trycker upp den och sen faller tillbaka. Kanske är så den fungerar, vad vet jag.

Mvh

Klas
WP_20150422_19_23_18_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20150422_19_25_53_Moment.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var detta som vi talade om tidigare:
exerg skrev:
ok. spjället före batteriet träder tydligen in ifall temperaturen efter batteriet är kallare än 5 grader. Om tempgivaren är trasig kan förmodligen spjället ha stängt och bör kunna ge en reducerat luftflöde
Det kan vara elektromagneten eller styrningen till denna som mankerar. Stängt skall det iallafall inte vara. Inte konstigt att det blåser dåligt

Nej misstänkte det. Är det säkert att det är stängt när den är påslagen för att den är så nä strömmen är bruten?

Annars ligger väl felet kanske där då, fpr väl ringa nibe imorgon och höra.

Enligt kopplingsschemat ser det ut som spjället är stängt när strömmen är bruten. Dragmagneten el-matas tillsammans med fläkttransformatorn. Om tilluftgivaren känner av att det blir för kallt ser det ut som att strömmen till spjället och de båda fläktarna bryts.

Josth skrev:
Enligt kopplingsschemat ser det ut som spjället är stängt när strömmen är bruten. Dragmagneten el-matas tillsammans med fläkttransformatorn. Om tilluftgivaren känner av att det blir för kallt ser det ut som att strömmen till spjället och de båda fläktarna bryts.
Så för att veta så måste jag testa att dra igång den utan fläkten och se om det öppnas då? Eller kan det bli några negativa konsekvenser av det tror du? För än så länge har jag bara kollat med strömmen bruten.

Edit: Testade just och då öppnas det, skit också. Tillbaka på ruta ett.

Redigerat:
Passa på att rengöra fläktskovlarna och snurra fläktarna för hand för att känna på lagren. Kan det vara så att skruvarna i själva verket är torx, t.ex. T15? Insex är ganska ovanligt trots allt. Ett annat test kan vara att slå på strömmen med en fläkt i taget inkopplad och lyssna om de låter bra (akta fingrarna). Om det är riktigt dåliga lager hörs det.

Jag gjorde rent dem och de var rejält skitiga. Möjligtvis kan det gjort lite skillnad men inte tillräckligt. Fläktarna låter okej också tycker jag. Finns väl snart bara att ta hit någon och kolla igen eller acceptera att det inte blir bättre än såhär.

Jaha, så verkar det vara löst. Hade hjälp av en person som förstår sig på sånt här och han upptäckte snabbt att en kort sträcka där det borde vara spirorör harm an satt en utdragare?! Så den biten var skadad och mer eller mindre helt tillplattad så det är bra att jag fått ut någon luft alls efter att ha sett den. Inte åtgärdat än men ska byta till Spiro i helgen/nästa vecka och tror då att det kommer vara en väldig skillnad.

Tack för all hjälp och alla förslag!

MVH

Klas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.