Hej,
Jag har flyttat in i ett hus med en NIBE 410P frånluftsvärmepump med uppvärmd tilluft. Jag bör, enligt BBR, ha cirka 45 liter men får i bästa fall ut hälften ungefär. Jag har bara bott i huset i 3 månader men jag misstänker att den som installerat systemet inte haft järnkoll på hur det bör göras. NIBE säger att 45 liter ska den lätt klara men det gör den inte idag. Har bytt kondensatprer på pumpen och plintat upp fläkten och känslan (Vet inte hur man mäter det?) är att den går som fan men jag får ju inte ut tillräckligt med luft ändå.
Så hur felsöker man kanaler och systemet? Jag tänker att någon kanal kanske gått isär, å andra sidan så får första rummet direkt efter pumpen inte ens speciellt mycket luft om man öppnar donet fullt. Allting ligger liksom på slinga kan man säga, bifogar bilden. På undervåningen står pumpen, sen löper rören rätt upp och på kattvinden på överviningen. Därifrån går de upp på vinden och ett ben går ner till väggen i sovrummet som är markerat på bilden och ett vidare ned till vardagsrummet på bottenplan.
Som ni ser är det en jävla röra och underlaget att besvara frågeställningen på är kanske inte tillräcklig. Inser också att jag har jävligt dålig koll på hur rören för frånluft går uppe på vinden med det övre badrummet, men den fungerade ju å andra sidan precis efter vad jag skulle ha. Den sög ut ungefär 40l och den skall väl ligga på ungefär 80% av tilluften om jag inte minns fel.
Finns det några självklara svar. Annars om man tar dit någon, vem? Finns det speciella folk för den här typen av problem eller bör de känna till pumpen också? Tycker hittills att jag bara lyckas hitta folk med lite gissningar men ingen som erbjuder sig att gå in och upp på vinden och komma fram till hur allt hänger ihop. Det finns förstås inga ritningar på hur man gjort heller när det gjordes av två eller tre ägare bakåt i tiden.
Så sammanfattningsvis, tips, snälla råd och avsaknad på idiotförklaringar mottages gladeligen.
MVH
Klas
PS: Fungerar inte att bifoga filer för stunden så får komplettera men den snart. DS
Jag har flyttat in i ett hus med en NIBE 410P frånluftsvärmepump med uppvärmd tilluft. Jag bör, enligt BBR, ha cirka 45 liter men får i bästa fall ut hälften ungefär. Jag har bara bott i huset i 3 månader men jag misstänker att den som installerat systemet inte haft järnkoll på hur det bör göras. NIBE säger att 45 liter ska den lätt klara men det gör den inte idag. Har bytt kondensatprer på pumpen och plintat upp fläkten och känslan (Vet inte hur man mäter det?) är att den går som fan men jag får ju inte ut tillräckligt med luft ändå.
Så hur felsöker man kanaler och systemet? Jag tänker att någon kanal kanske gått isär, å andra sidan så får första rummet direkt efter pumpen inte ens speciellt mycket luft om man öppnar donet fullt. Allting ligger liksom på slinga kan man säga, bifogar bilden. På undervåningen står pumpen, sen löper rören rätt upp och på kattvinden på överviningen. Därifrån går de upp på vinden och ett ben går ner till väggen i sovrummet som är markerat på bilden och ett vidare ned till vardagsrummet på bottenplan.
Som ni ser är det en jävla röra och underlaget att besvara frågeställningen på är kanske inte tillräcklig. Inser också att jag har jävligt dålig koll på hur rören för frånluft går uppe på vinden med det övre badrummet, men den fungerade ju å andra sidan precis efter vad jag skulle ha. Den sög ut ungefär 40l och den skall väl ligga på ungefär 80% av tilluften om jag inte minns fel.
Finns det några självklara svar. Annars om man tar dit någon, vem? Finns det speciella folk för den här typen av problem eller bör de känna till pumpen också? Tycker hittills att jag bara lyckas hitta folk med lite gissningar men ingen som erbjuder sig att gå in och upp på vinden och komma fram till hur allt hänger ihop. Det finns förstås inga ritningar på hur man gjort heller när det gjordes av två eller tre ägare bakåt i tiden.
Så sammanfattningsvis, tips, snälla råd och avsaknad på idiotförklaringar mottages gladeligen.
MVH
Klas
PS: Fungerar inte att bifoga filer för stunden så får komplettera men den snart. DS
Rensa kanalerna och vips har man ett nytt system. Om nu de är full i skit som många kan vara
Är det tilluften eller frånluften som strular. Är det tilluften kanske du ska kolla intaget så det inte är tätt i tex ett galler
Redigerat:
Vid gallret så att säga, finns det några krav på vilka rör som sitter där? Det är flexrör vid avluft och friskluft idag. Vet inte om det kan göra någon skillnad men det känns ju klart mer sladdrigt än vad de kanske hade varit annars.
MVH
Klas
MVH
Klas
Det brukar vara beröringsskydd vid intag för att slippa dra in fåglar, löv mm
Men skulle det annars kunna komma in skit dör och sen in röret? För den går väl ner till pumpen direkt därifrån? Kanske har något skit i det röret annars? Ser inget galler på tilluften men har inte klättrat upp då min stege är trasig. Ska åtgärda den imorgon och kolla hur huven ser ut. Trodde gallret som syns var tilluften men verkar vara avluften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En detalj att kolla, som kan ställa till problem. Jag har varit där självklasses skrev:
När gallret vid friskluftintaget frös igen hos mig, och tilluftfläkten ökade varv för att få luft,
så knycklades den flexibla ljuddämparen mellan uteluftintag och tilluftfläkt i hop sig.
Det minskade ju flödet rejält. Kanske något liknande har hänt hos dig?
Kan ju tillägga att jag har dålig koll på vad som sitter då allt är isolerat på kattvinden och jag lär aldrig på egen hand få tid att kolla dem så i sådant fall får det bli någon ventfirma om det behövs. Misstänker mer och ner att det är något med uteluften då jag som sagt inte ens kan få bra drag i det tilluftsdon som sitter närmast pumpen.
Redigerat:
En fråga där bara. Har du enbart en dämpare mellan pumpen och intaget eller är där mer? Skulle gissa på att sträckan mellan de två för mig är omkring 4 meter idag så jag vet inte hur det lämpligast skulle göras. Har idag ett flexrör, ljudämparen och ytterligare ett flexrör ner till pumpen (den står på markplan och intaget sitter på andra våningen)KnockOnWood skrev:En detalj att kolla, som kan ställa till problem. Jag har varit där själv
När gallret vid friskluftintaget frös igen hos mig, och tilluftfläkten ökade varv för att få luft,
så knycklades den flexibla ljuddämparen mellan uteluftintag och tilluftfläkt i hop sig.
Det minskade ju flödet rejält. Kanske något liknande har hänt hos dig?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har uteluftintaget på väggen, ca en meter från värmeväxlaren, och utluften går ut över taket, ca 1,5 meter från fläktaggregatet.
Det är nog två flexdämpare på varje sida om aggregatet, dvs fyra stycken, en på varje sida av till- och frånluftsfläktarna.
(Värmeväxlaren sitter i våningsplanet i tvättstugan)
När jag fick problem var det kallt och hög luftfuktighet.
Vid uteluftintaget sitter ett galler, och där fastnar ju lätt lite löv och skräp.
Så det blir ett tryckfall, vilket gör att temperaturen sjunker ytterligare.
Och med sjunkande temperatur, så byggdes det på rimfrost, vilket till slut fick intaget att bli helt igentäppt, med följd som jag beskrev.
Det är nog två flexdämpare på varje sida om aggregatet, dvs fyra stycken, en på varje sida av till- och frånluftsfläktarna.
(Värmeväxlaren sitter i våningsplanet i tvättstugan)
När jag fick problem var det kallt och hög luftfuktighet.
Vid uteluftintaget sitter ett galler, och där fastnar ju lätt lite löv och skräp.
Så det blir ett tryckfall, vilket gör att temperaturen sjunker ytterligare.
Och med sjunkande temperatur, så byggdes det på rimfrost, vilket till slut fick intaget att bli helt igentäppt, med följd som jag beskrev.