Byggahus.se

Placering av ventiler...?

1. T
    Medlem · Nivå 11
    Tja!

Jag håller på att renovera en gammal sommarstuga rejält grundligt. Snart är det dags att slänga in lite isolering i golv, väggar och tak och då uppstår frågan om placering av luftventiler och då vänder jag mig självklart till hjärntrusten här på byggahus! Någon som kan hjälpa mig?:)

Stugan kommer användas som sommarstuga som kallställs, alternativt hålls frostfritt vintertid, med tillfälliga uppvärmningar under de kalla årstiderna.
    Huset har trästomme och fasad. Det skall hjälpligt isoleras med cellulosa i tak, väggar och golv. Loftet ovanför halva huset kommer alltså även det vara innanför isoleringen.
    Uppvärmningen blir i form av värmefolie i golv samt elektriska element som komplement, placering oklar. I framtiden kommer någon form av vedeldad värmekälla sättas in i kök/v-rum. Ingen mekanisk ventilation är planerad - om det inte visar sig nödvändigt - förutom köksfläkt. Däremot funderas det på någonting liknande solarventi för att få luftväxling och fuktutdrivning. Då jag använder cellulosaisolering finns inget ångtätt plastskikt, endast vindpapp/väv.

Någon som kan hjälpa mig med lämpliga placeringar av luftventiler?

Här är husets planlösning med dörrar och fönster samt norrpil inritat. De märkliga vinklarna i söderväggen är ett vikdörrsparti. :D

Tack på förhand!
    ToRy

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Planlösning-page-001.jpg

2. N
    Medlem · Nivå 12
    Ventiler i sovrum och vardagsrum. Sen ett eventuellt utsug i tvättstugan.

3. T
    Medlem · Nivå 11
    Okej, ungefär som jag trodde då. :) Ska alla ventiler sitta uppe vid tak eller ska man ha någon vid golvnivå? Har för mig jag läst om det någonstans men det kan ha handlat om andra typer av utrymmen, kanske förråd eller så...
    Tack för svaret! (y) Fler synpunkter?