Jag har lagt ut fuktmätare på valda ställen i huset och även en utomhus, precis under takfoten.

I natt hade jag som mest 71% medan SMHI visar 93% som mest. (Luleå)

Är det fler som har sensorer utomhus? Hur stämmer de överens med SMHI:s uppmätta fukt?

För att kolla smhi så går jag in på 10-dygnsprognosen scrollar ned, då ser man vädret senaste dygnet.

Relativ fuktighet är temperaturberoende. Vid högre temperatur kan luften bära mer fukt. Jag antar att SMHI har haft en högre temperatur än under ditt tak.

SMHI hade 2-3 grader som kallast, jag hade 4 grader som kallast. Jag verkar ligga ca 1,5 grader varmare än SMHI under natten. Kanske är huset som alstrar lite värme.

SMHIs givare har betydligt bättre precision än dom hobbygivare man kan köpa överallt.

På natten är det någon grad varmare under takfoten än under ett skärmtak några meter från byggnad som i sin tur är någon grad varmare än där det inte finns skärmtak.

OT:
Till jobbet köpte vi föra året lite nya kombinerade vindhastighets-/vindriktningsgivare (ultraljudsgivare), dessa kostar ca 40000kr plus moms per styck. Vindriktningen har en precision på +-2° vid 12 m/s, vindhastighet har precision på +-0,01 m/s.

Redigerat:
Jo precisionen är nog bättre men borde inte skilja tiotals procent. Jag tror det mesta beror på att jag mäter under takfoten och SMHI mäter mer fristående från hus och lägre ned, närmare blött gräs typ. Just nu har jag dock 7% fuktigare än SMHI.

Om du räknar om dina och SMHIs värden till verkligt fuktinnehåll [gram/M3] så kan du se om skillnaderna beror på mätaren eller om det beror på att du och smhi har olika temperatur.

Kl 11 hade jag 5,1 g/m3 och SMHI 4,1 så det skiljer lite. SMHI har dock ingen station där jag bor så jag tror att de mäter ungefär 4 mil härifrån, precis vid kusten medan vi bor lite inåt landet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.