1 383 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Fuktmätare - rimliga värden?
Jag har lagt ut fuktmätare på valda ställen i huset och även en utomhus, precis under takfoten.
I natt hade jag som mest 71% medan SMHI visar 93% som mest. (Luleå)
Är det fler som har sensorer utomhus? Hur stämmer de överens med SMHI:s uppmätta fukt?
För att kolla smhi så går jag in på 10-dygnsprognosen scrollar ned, då ser man vädret senaste dygnet.
I natt hade jag som mest 71% medan SMHI visar 93% som mest. (Luleå)
Är det fler som har sensorer utomhus? Hur stämmer de överens med SMHI:s uppmätta fukt?
För att kolla smhi så går jag in på 10-dygnsprognosen scrollar ned, då ser man vädret senaste dygnet.
Produkter som diskuteras: "Fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
SMHIs givare har betydligt bättre precision än dom hobbygivare man kan köpa överallt.
På natten är det någon grad varmare under takfoten än under ett skärmtak några meter från byggnad som i sin tur är någon grad varmare än där det inte finns skärmtak.
OT:
Till jobbet köpte vi föra året lite nya kombinerade vindhastighets-/vindriktningsgivare (ultraljudsgivare), dessa kostar ca 40000kr plus moms per styck. Vindriktningen har en precision på +-2° vid 12 m/s, vindhastighet har precision på +-0,01 m/s.
På natten är det någon grad varmare under takfoten än under ett skärmtak några meter från byggnad som i sin tur är någon grad varmare än där det inte finns skärmtak.
OT:
Till jobbet köpte vi föra året lite nya kombinerade vindhastighets-/vindriktningsgivare (ultraljudsgivare), dessa kostar ca 40000kr plus moms per styck. Vindriktningen har en precision på +-2° vid 12 m/s, vindhastighet har precision på +-0,01 m/s.
Redigerat:
Jo precisionen är nog bättre men borde inte skilja tiotals procent. Jag tror det mesta beror på att jag mäter under takfoten och SMHI mäter mer fristående från hus och lägre ned, närmare blött gräs typ. Just nu har jag dock 7% fuktigare än SMHI.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden