Hej!
Jag vill förbättra ventilationen i framförallt min källare och säkerställa att fukten hålls borta från gillestugan. Huset ventileras via självdrag. Källaren har nyligen dränerats med Isodrän 200 mm och känns torrare än tidigare men vid fuktigt väder nu här i maj med RH 90% ute så kan det bli RH 60-65% i tvättstuga och gillestuga. Torra dagar med RH 40% ute är det RH 40-50% i dessa utrymmen. Är sugen på att fixa lite mekanisk ventilation alternativt köra in några PAX-fläktar i tvättstuga och duschrum i källaren och eventuellt också på övriga våningar. Den enda imma som vi får idag är på utsidan av fönstren främst på övre plan.

Vad skulle ni gjort?

Byggår: Trähus 1933, tillbyggt 1975,
Grund: Betongplatta, grundmur av betong, trästomme, träbjälklag
Uppvärmning: Elpanna, from hösten bergvärme med vattenburna radiatorer

Ritning Huset.jpg

Principen för självdrag bygger ju på en varm skorsten, och saknas den så faller ju hela principen..

Förutom separata utdragsfläktar (gärna fuktstyrda) i våtrum, så behöver du någon form av kontinuerlig frånluft.
Ett förslag kan ju vara en takfläkt (styrd) som ventilerar via kökets frånluft.

Torkar ni tvätt i tvättstugan? Avfuktare?

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Googla efter ett diagram som översätter RH (relativ fuktiget) till verkligt fuktinnehåll per kubikmeter med angivande av luftens temperatur. Då upptäcker du kanske att du kommer att vädra in fukt och göra källaren fuktigare om du sätter dit fläktar osv så länge du har normal källartemperatur och uteluften är varmare.
Har du rumstemperatur i källaren kan vädring fungera men skaffa två hygrometrar och räkna ut vilken luft som innehåller minst vatten först.

Många öppnar dörrarna till sina kalla källare just nu och tror att de vädrar ut fukt när de i verkligheten gör källaren ändå fuktigare.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
GoForIt skrev:
Principen för självdrag bygger ju på en varm skorsten, och saknas den så faller ju hela principen..

Förutom separata utdragsfläktar (gärna fuktstyrda) i våtrum, så behöver du någon form av kontinuerlig frånluft.
Ett förslag kan ju vara en takfläkt (styrd) som ventilerar via kökets frånluft.

Torkar ni tvätt i tvättstugan? Avfuktare?
Tack! Ventilationsbutiken.se föreslog att jag skulle köra frånluftsfläktarna i badrummen på kontinuerlig drift på låga tal och öka vid dusch, med auto-fuktstyrning förstås. Kan det vara något?

Redigerat:
johanpelle skrev:
Googla efter ett diagram som översätter RH (relativ fuktiget) till verkligt fuktinnehåll per kubikmeter med angivande av luftens temperatur. Då upptäcker du kanske att du kommer att vädra in fukt och göra källaren fuktigare om du sätter dit fläktar osv så länge du har normal källartemperatur och uteluften är varmare.
Har du rumstemperatur i källaren kan vädring fungera men skaffa två hygrometrar och räkna ut vilken luft som innehåller minst vatten först.

Många öppnar dörrarna till sina kalla källare just nu och tror att de vädrar ut fukt när de i verkligheten gör källaren ändå fuktigare.
Ja, det blir ju fuktigare inne, hos mig i alla fall, när det är fuktigare ute. Vid RH 90% ute, då dras ju den fuktigare luften in via tilluftsdonen, hur ska en riktig ventilation fungera så att det inte blir fuktigare i huset samtidigt som man får luftombyte?

frihopper skrev:
Tack! Ventilationsbutiken.se föreslog att jag skulle köra frånluftsfläktarna i badrummen på kontinuerlig drift på låga tal och öka vid dusch, med auto-fuktstyrning förstås. Kan det vara något?
Jag tror inte de klarar behovet.

För klena motorer?

För klent flöde

VIlket beror på klena motorer? Varför skulle en takstyrd fläkt kopplad till köket förhindra fukt i källaren? Förklara gärna, jag vill gärna lära mig!

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara motorerna utan annat i fläktens utformning.
En sugande fläkt är att föredra framför en tryckande.

Det jag beskrev var en traditionell uppställning med enkel mekanisk frånluft i en villa.
Frånluft i kök, badrum och tvättstuga. Tilluft i sov- och vardagsrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.