Vi har ett hus på 140kvm, 3 sovrum på övervåningen och kök, vardagsrum och kamin på nedervåningen. Vi har vad jag förstår ett väldigt klassiskt problem med en propp i hallen, där luften inte cirkulerar. Kall hall, ingen varmluft som tar sig upp på övervåningen.
Orangea rektanglar är potentiell placering för L/L VP.
Mekanisk frånluft endast nedervåning.
Det finns väl tre alternativ jag kommit fram till:
Då menar jag värmeförflyttare i tak/golv. Ingen av idéerna är klockrena. #1 är hit/miss, kan hjälpa, kanske inte. #2 kan absolut fungera, men är ett större ingrepp och kan släppa in matos och oljud i sovrummen. #3 blir svår att dölja, svår att få snygg eventuellt och renhållning kan bli ett problem.
Tilluften mittemot kaminen är stängd, poängen är att det ska sugas in på övervåningen istället, men nackdelen då blir ju just all kalluft som kommer in.
Har ni några idéer?
Orangea rektanglar är potentiell placering för L/L VP.
Mekanisk frånluft endast nedervåning.
Det finns väl tre alternativ jag kommit fram till:
- Vanlig takfläkt i trappen suger upp/blåser ned
- 2 st aktiva värmeförflyttare rakt över rummet från kaminen (höger i bilden)
- Passiv/aktiv värmeförflyttare rakt över kaminen
Då menar jag värmeförflyttare i tak/golv. Ingen av idéerna är klockrena. #1 är hit/miss, kan hjälpa, kanske inte. #2 kan absolut fungera, men är ett större ingrepp och kan släppa in matos och oljud i sovrummen. #3 blir svår att dölja, svår att få snygg eventuellt och renhållning kan bli ett problem.
Tilluften mittemot kaminen är stängd, poängen är att det ska sugas in på övervåningen istället, men nackdelen då blir ju just all kalluft som kommer in.
Har ni några idéer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ventilation på motsatt sida väggen från kamin och eldstad, fick rådet att stänga båda av en stressad ventilationssnubbe, samma som rådde mig att sätta in friskluftsventilerna på övervåningen. Är det det du menar? Jag har funderat på att använda den för att flytta värme, men vet inte riktigt hur.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det jag tänkte var att du kan sätta in en kanalfläkt eller motsvarande som blåser luften från undervåningen och uppåt i den befintliga ventilationspipan.
På övervåningen hackar/borrar/sågar du upp ett hål i samma pipa och monterar lämpligt tilluftsdon samt blockerar pipan ovan donet, typ med fogskum.
Vips flyttar du varm go luft från nedervåningen till övervåningen.
Detta flöde kommer också skapa en luftrörelse i din trapp och hall från övervåningen och ner.
Men du tänkte det omvända?
Kan kanske också funka...
På övervåningen hackar/borrar/sågar du upp ett hål i samma pipa och monterar lämpligt tilluftsdon samt blockerar pipan ovan donet, typ med fogskum.
Vips flyttar du varm go luft från nedervåningen till övervåningen.
Detta flöde kommer också skapa en luftrörelse i din trapp och hall från övervåningen och ner.
Men du tänkte det omvända?
Kan kanske också funka...
Anledningen till att jag tänkte suga ned/blåsa ned luft var att jag gick efter diagrammet som brukar vara i reklamen för en värmeförflyttare i ViiVilla (kommer inte ihåg namnet), och det är kanske rimligt med tanke på hur luften rör sig.
En värmeförflyttare typ liten kanalfläkt kommer du troligen knappt märka...tänk på att det är väldigt mycket luft som ska flyttas och jag gissar att du inte vill att det varken blåser eller låter?
Klassisk takfläkt tror jag funkar bäst...
Klassisk takfläkt tror jag funkar bäst...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden