Kan man behålla befintliga frånluftskanaler i hus från 1976 vid installation av FTX? Påverkar det kostnaden nämnvärt? Vad skulle en installation kunna stanna på efter ROT?

Situationen är så här:

Bor gavelradhus på 130kvm i två våningar med oinredd vind. Huset byggt 1976 i blandat vit och blå lättbetong i väggar med mekanisk frånluft.

Aggregaten i området börjar att ge med sig och vi har även en del problem radon (uppmätt 440Bq - förre ägaren mätte vintertid upp 90 Bq i en korttidsmätning i samband med försäljningen!!!) från både blåbetongväggar (drygt hälften av väggarna i huset) och marken. En expert från Independia är på väg hit. Vi kommer gissningsvis att försöka täta en hel del.

Fönster är ej bytta, men i gott skick. Väggar och vind är sparsamt isolerade. Spaltventiler i fönster har vi.

Luften är dålig och därför vill vi även se över ventilationen.

Mvh
Ulff

Vilken dimension har kanalerna, rek 125mm eller grövre. Går säkert att behålla och komplettera med nya. Vi byter i maj från liknande upplägg som ni har och behåller och planerar efter befintliga rör.

Kommer radonet från marken eller betongen?

Hade i princip exakt samma utgångsläge som dig med radon och dålig ventilation! Konverterade min Frånluftventilation till FTX. Läs om mitt projekt här om du är intresserad. Lycka till!

https://www.byggahus.se/forum/venti...-klar-tankar-radon-erfarenheter-och-tips.html

Kan man behålla befintliga frånluftskanaler i hus från 1976 vid installation av FTX?
Jag använde mig av några av frånluftkanalerna som redan fanns dragna, jag såg däremot till att tilläggsisolera dem då de bara hade ~25mm isolering på sig och det räcker inte för att hålla värmen fram till värmeåtervinningen i aggregatet. Tänk dock på att imkanalen i kök måste ligga separat ifrån ventilationsaggregatet då den feta mat-osen kladdar igen aggregatet!

Redigerat:
Kanalerna är nog rek 125mm - diametern är ca 12-13cm på plastringen där luften sugs ut. Fick prisförslag på ett intervall mellan 45000-60000kr efter ROT och inkl. ventilationsritning, varav 30000kr i materialkostnad.

Hade radonexpert på besök idag. Vi har lite blåbetong inblandat i bottenplattan. I kulverten var det 800Bq markradon (så vi har ett läckage), som sedan sugs ut i huset. Kulverten är idag helt oisolerad, rören är också oisolerade - så där ska vi täta. Liten mindre än hälften av väggarna i huset är i blåbetong på ca 0,5 µSv/h

"Experten" hade svårt att uppskatta proportionerna i bidraget av radon från mark och väggar, kanske hälften av väggar och hälften av markradon. Det billigaste alternativet som han lyfte fram var att öka tilluften, vi har några spaltventiler i fönstren idag - men de får inte gardinerna att röra på sig direkt.

En nackdel med FTX är att vi i dagsläget inte betalar vår värmeförbrukning, men jag hoppas att Boverket kommer lagstiftning - föreningen verkar inte riktigt gilla tanken på individuell värmemätning.

Noterbart är vi har 430Bq både uppe och nere i huset - kulverten ligger rakt under trappan gissningsvis letar sig luften, värmen och radonet upp den vägen. Det blir ju lite varmt och gott i själva kulverten.

Vi har dålig luft och den här problematiken står mellan ett billigt "fixa-själv-alternativ" och ett FTX alternativ. Sänkning av ROT nästa år kommer ju att påverka detta.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.