2 927 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ersätta frånluft med FTX
Kan man behålla befintliga frånluftskanaler i hus från 1976 vid installation av FTX? Påverkar det kostnaden nämnvärt? Vad skulle en installation kunna stanna på efter ROT?
Situationen är så här:
Bor gavelradhus på 130kvm i två våningar med oinredd vind. Huset byggt 1976 i blandat vit och blå lättbetong i väggar med mekanisk frånluft.
Aggregaten i området börjar att ge med sig och vi har även en del problem radon (uppmätt 440Bq - förre ägaren mätte vintertid upp 90 Bq i en korttidsmätning i samband med försäljningen!!!) från både blåbetongväggar (drygt hälften av väggarna i huset) och marken. En expert från Independia är på väg hit. Vi kommer gissningsvis att försöka täta en hel del.
Fönster är ej bytta, men i gott skick. Väggar och vind är sparsamt isolerade. Spaltventiler i fönster har vi.
Luften är dålig och därför vill vi även se över ventilationen.
Mvh
Ulff
Situationen är så här:
Bor gavelradhus på 130kvm i två våningar med oinredd vind. Huset byggt 1976 i blandat vit och blå lättbetong i väggar med mekanisk frånluft.
Aggregaten i området börjar att ge med sig och vi har även en del problem radon (uppmätt 440Bq - förre ägaren mätte vintertid upp 90 Bq i en korttidsmätning i samband med försäljningen!!!) från både blåbetongväggar (drygt hälften av väggarna i huset) och marken. En expert från Independia är på väg hit. Vi kommer gissningsvis att försöka täta en hel del.
Fönster är ej bytta, men i gott skick. Väggar och vind är sparsamt isolerade. Spaltventiler i fönster har vi.
Luften är dålig och därför vill vi även se över ventilationen.
Mvh
Ulff
Produkter som diskuteras: "Spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Vilken dimension har kanalerna, rek 125mm eller grövre. Går säkert att behålla och komplettera med nya. Vi byter i maj från liknande upplägg som ni har och behåller och planerar efter befintliga rör.
Hade i princip exakt samma utgångsläge som dig med radon och dålig ventilation! Konverterade min Frånluftventilation till FTX. Läs om mitt projekt här om du är intresserad. Lycka till!
https://www.byggahus.se/forum/venti...-klar-tankar-radon-erfarenheter-och-tips.html
https://www.byggahus.se/forum/venti...-klar-tankar-radon-erfarenheter-och-tips.html
Jag använde mig av några av frånluftkanalerna som redan fanns dragna, jag såg däremot till att tilläggsisolera dem då de bara hade ~25mm isolering på sig och det räcker inte för att hålla värmen fram till värmeåtervinningen i aggregatet. Tänk dock på att imkanalen i kök måste ligga separat ifrån ventilationsaggregatet då den feta mat-osen kladdar igen aggregatet!
Redigerat:
Kanalerna är nog rek 125mm - diametern är ca 12-13cm på plastringen där luften sugs ut. Fick prisförslag på ett intervall mellan 45000-60000kr efter ROT och inkl. ventilationsritning, varav 30000kr i materialkostnad.
Hade radonexpert på besök idag. Vi har lite blåbetong inblandat i bottenplattan. I kulverten var det 800Bq markradon (så vi har ett läckage), som sedan sugs ut i huset. Kulverten är idag helt oisolerad, rören är också oisolerade - så där ska vi täta. Liten mindre än hälften av väggarna i huset är i blåbetong på ca 0,5 µSv/h
"Experten" hade svårt att uppskatta proportionerna i bidraget av radon från mark och väggar, kanske hälften av väggar och hälften av markradon. Det billigaste alternativet som han lyfte fram var att öka tilluften, vi har några spaltventiler i fönstren idag - men de får inte gardinerna att röra på sig direkt.
En nackdel med FTX är att vi i dagsläget inte betalar vår värmeförbrukning, men jag hoppas att Boverket kommer lagstiftning - föreningen verkar inte riktigt gilla tanken på individuell värmemätning.
Hade radonexpert på besök idag. Vi har lite blåbetong inblandat i bottenplattan. I kulverten var det 800Bq markradon (så vi har ett läckage), som sedan sugs ut i huset. Kulverten är idag helt oisolerad, rören är också oisolerade - så där ska vi täta. Liten mindre än hälften av väggarna i huset är i blåbetong på ca 0,5 µSv/h
"Experten" hade svårt att uppskatta proportionerna i bidraget av radon från mark och väggar, kanske hälften av väggar och hälften av markradon. Det billigaste alternativet som han lyfte fram var att öka tilluften, vi har några spaltventiler i fönstren idag - men de får inte gardinerna att röra på sig direkt.
En nackdel med FTX är att vi i dagsläget inte betalar vår värmeförbrukning, men jag hoppas att Boverket kommer lagstiftning - föreningen verkar inte riktigt gilla tanken på individuell värmemätning.
Noterbart är vi har 430Bq både uppe och nere i huset - kulverten ligger rakt under trappan gissningsvis letar sig luften, värmen och radonet upp den vägen. Det blir ju lite varmt och gott i själva kulverten.
Vi har dålig luft och den här problematiken står mellan ett billigt "fixa-själv-alternativ" och ett FTX alternativ. Sänkning av ROT nästa år kommer ju att påverka detta.
Vi har dålig luft och den här problematiken står mellan ett billigt "fixa-själv-alternativ" och ett FTX alternativ. Sänkning av ROT nästa år kommer ju att påverka detta.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden