Vad ska man välja för något, nån som har några erfarenheter att dela med sig om aggregaten?

Vad jag kan se har dom samma funktioner, nästan lika elförbrukning 321W resp. 340W (exkl. elvärmaren)

Enligt Soliduct.se så passar Heru 160 T för max 300m2 och VTR 500 för max 280m2. Men ger ~148l/s resp 140l/s vid 200 Pa.

Enligt mina beräkningar för vilket luftflöde jag behöver så har jag kommit fram till 80l/s och huset är 230m2. Det är lite mer än hälften av ovan angivna l/s för aggregaten och det är bra att dom inte går på full fart hela tiden.

När jag räknar på mina ventilationsrör o detaljer (utifrån vad jag googlat mig fram till) så tycker jag att det hamnar långt under 200Pa, snarare 20-40Pa (ej räknat klart än). Så gör jag galet fel, eller är 200Pa väldigt högt? Jag är inte ute efter några super exakta siffror, men jag vill gärna vara mer säker på att jag inte köper för litet aggregat.

K
När och om du kommer fram till att båda aggregaten uppfyller dina kriterier avseende flöden etc.
Så hade jag börjat kolla priser på filter och eleffekt med och utan värmebatteriet och sedan göra en enklare LCC och se vad det kostar dig under 20 års tid.

Jag stod inför samma val, installerade efter många diskussioner Heru 160 tec. Detta beroende av - att det passade bäst på den vägg i garaget som var avsatt.
Nu, efter 6 månader kan jag säga att jag är så nöjd. Luften bättre än någonsin, renare hus och framför allt bättre luftflöde på vintern när vi eldar i kamin. Jag installerade det för min dotters skull som är pollenallergiker, och hon vaknar numer utan klibbiga ögon.
Aggregatet är knäpptyst i huset, och i garaget måste jag sätta örat mot maskinen för att höra. Fjärrkontrollen ger mig bra info, även om jag önskar den kunde varit lite mer detaljerad.

• Gilla
gustavv
  • Laddar…
Hur skall du ha aggreggatet installerat? Måste du välja ett väggaggreggat? Jag har fått intrycket att väggaggreggat väsnas mer än fristående. Stomljud som transporteras i väggar...

Systemair-aggreggatet har påsfilter och jag inbillar mig att de har större filteryta och "håller tätt" bättre än pappersfilter modell Pleat som sitter i Östbergs väggaggreggat. Östbergs golvmodeller har påsfilter dock.

Det är tänkt att monteras på en vägg. Jag har tidigare tittat på en golvstående kylskåpsliknande REC RT400S-EC men eftersom det inte är en roterande, så kommer det kondensvatten och då behövs antingen välja till en kondenskokare för 1900:- eller fixa avrinning på något sätt. Det låter ändå som ytterligare en sak att underhålla utöver filter m.m. Däremot så borde den teoretiskt sätt vara strömsnålare då det inte är någon motor som roterar själva värmeväxlaren.

Finns det någon golvstående roterande modell?

Eller kan man förstärka väggen på något sätt? jag har ändå tänkt att riva ner befintlig gipsvägg och sätta upp ev. kortlingar och/eller OSB skiva och ny gips innan aggregatet monteras.

EDIT: Kollade igen på REC RT400S-EC och som jag förstår det får jag betala ytterligare ~1500:- för Energisparfunktion eller bortaläge. Det har jag för mig finns som standard i tidigare två roterande väggmodeller.

Redigerat:
K
Jag är kanonnöjd med min Heru 130 S EC 2A :) Gillar att man får möjligheten att styra/läsa av aggregat via ModBus, perfekt för integrering i hemautomation.

Modbus till min heru har jag funderat på, men interfacet verkar vara knepigt. Finns det någon "färdig" lösning KjellTimell?

Om det inte vore för att aggregatet är tänkt att placeras i ett synligt utrymme hade 130S EC varit intressant alternativ. För låg WAF på den omålade varianten, även fast det är ett utrymme vi inte springer i speciellt ofta :)

Eller så kanske man ska dra om lite rör (igen) och flytta ner aggregatet i källaren :) fast jag har tillräckligt med saker att göra ändå :)

VTR500 har också Modbus, samt att det finns enklare Digitala ingångar för att växla mellan 3 olika flöden (valda i service menyn) samt en ingång för att aktivera hemma/borta läge. Vilket passar jättebra att trigga den ingången när larmet aktiveras :)

EDIT: Kollade för snabbt på 130S EC, dom är ju "liggande" modell. inte stående modell som typ ett kylskåp i stil med REC RT400S-EC. Då har jag ingen bra plats att placera det på. Att placera det på vinden borde ge typ lika mycket vibrationer huset som ett vägghängt aggregat. Men då tillkommer det faktum att jag måste kräla mig upp på krypvinden för att byta filter.

Redigerat:
K
Ropia skrev:
Modbus till min heru har jag funderat på, men interfacet verkar vara knepigt. Finns det någon "färdig" lösning KjellTimell?
Det enda som är färdigt är ju ModBus registrena som tillhandahålls av Östberg.
Sen måste man ha den modbuskompatibla fjärren, som kostar 800-ish, för att aktivera kommunikationen och ange adress och Baud.

I övrigt får man knåpa ihop något eget och lägga in registrena man vill använda, precis som med riktiga SCADA system, finns inget färdigt för just dessa aggregat vad jag sett.
Men det finns ju enklare programvaror där man mha RS485->USB kan skicka ut förfrågningar och läsa tillbaka svaren.
Finns säkert liknande till RaspberryPi eller Arduino som kan polla värden och spara ner i en Excel, så får man göra grafer från annat håll, man kommer nog inte undan att modifiera lite för att passa ens behov.

Själv kommer jag ha en Modbus <--> KNX gateway och visualisera på KNX-sidan, krävs ingen programmering i den bemärkelsen, mest parametrisering och mata in modbusregistrena så det blir i mitt fall rätt så "enkelt" att få ut siffror.
Sen att visualisera dom snyggt och prydligt, det är nog en annan femma :)

@McZ
Herun har också ett antal potentialfria in/ut -gångar, för larmer, forcering etc. så på denna fronten är väl aggregaten likvärdiga, då är det väl WAF och plånbok som får bestämma :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.