16 306 läst ·
2 svar
16k läst
2 svar
Spaltventil över eller under fönsterkarm
Hej,
I ett lägenhetsrum har gamla spaltventiler under fönstren flyttats över fönstren i samband med montering av 3-glas fönster. De nya ventilerna är BIOBE 30 med luftdämpningskasset.
Vid OVK har man klagat på att vissa rum har inte tillräckligt med inluft pga av att hål har inte borrats rätt i ventilerna, dvs för liten yta.
Det finns ett förslag att återgå tillbaks till gamla systemet och återmontera spaltventilerna direkt ovanpå elementen dvs från ca 2 m höjd ner till ca 1 m höjd. Med detta får man större area för inluften då det i vissa rum är det krångligt att borra rätt ovanpå fönstren.
Mina fråga. Finns inte det någon nyare bestämmelse/rekommendation att inluft skall komma uppifrån i stället som på gammalt vis? För ventilationen spelar kanske ingen roll varifrån 35 l/sek kommer in men om inluft kommer in på lägre håll i rummet så förblir översta luftvolymen i rummet oventilerad (det är så jag uppfattar).
Tacksam för synpunkter.
I ett lägenhetsrum har gamla spaltventiler under fönstren flyttats över fönstren i samband med montering av 3-glas fönster. De nya ventilerna är BIOBE 30 med luftdämpningskasset.
Vid OVK har man klagat på att vissa rum har inte tillräckligt med inluft pga av att hål har inte borrats rätt i ventilerna, dvs för liten yta.
Det finns ett förslag att återgå tillbaks till gamla systemet och återmontera spaltventilerna direkt ovanpå elementen dvs från ca 2 m höjd ner till ca 1 m höjd. Med detta får man större area för inluften då det i vissa rum är det krångligt att borra rätt ovanpå fönstren.
Mina fråga. Finns inte det någon nyare bestämmelse/rekommendation att inluft skall komma uppifrån i stället som på gammalt vis? För ventilationen spelar kanske ingen roll varifrån 35 l/sek kommer in men om inluft kommer in på lägre håll i rummet så förblir översta luftvolymen i rummet oventilerad (det är så jag uppfattar).
Tacksam för synpunkter.
Produkter som diskuteras: "Spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Jag tycker man ska vara glad för att det finns hål överhuvudtaget, och att de är hyfsat rena.
Sen att de inte kanske tar in rätt luftmängd får man nog göra en avvägning rent ekonomiskt om man ska göra det 100% riktigt.
I ett bostads område på 100lgh kan jag nog säga utan att överdriva att 95% av lägenheterna har stängt sina ventiler vintertid, och de som inte kan stänga dom har tejpat för sina.
Så ser verkligheten ut.
Men som svar på din fråga, nej det finns inga sådana bestämmelser som säger var exakt luften ska tas in.
Angående att luften i taket inte skulle bli utbytt tror jag inte på.
Ventilerna sitter ju högt upp, och tar luften uppe vid taket.
Den kalla luften från fönstret smyger ju inte längs golvet och rundar tv bordet till höger, drar en snabbis under soffan och kryper upp längs väggen mot ventilen.
Sen att de inte kanske tar in rätt luftmängd får man nog göra en avvägning rent ekonomiskt om man ska göra det 100% riktigt.
I ett bostads område på 100lgh kan jag nog säga utan att överdriva att 95% av lägenheterna har stängt sina ventiler vintertid, och de som inte kan stänga dom har tejpat för sina.
Så ser verkligheten ut.
Men som svar på din fråga, nej det finns inga sådana bestämmelser som säger var exakt luften ska tas in.
Angående att luften i taket inte skulle bli utbytt tror jag inte på.
Ventilerna sitter ju högt upp, och tar luften uppe vid taket.
Den kalla luften från fönstret smyger ju inte längs golvet och rundar tv bordet till höger, drar en snabbis under soffan och kryper upp längs väggen mot ventilen.
Tar upp denna tråd igen, då jag inte tycker TS fick något tillfredställande svar, och jag funderar på (nästan) samma sak.
Jag har problem med radon och måste ha högre luftomsättning. Mekanisk frånluftsfläkt är nu kopplat till toakanalerna, så nu behövs ordentligt med tilluft, då jag hört att radonvärdet kan bli högre om man sätter in mekanisk frånluft utan att ha tillräckligt med tilluft, då undertryck skapas och drar ut mer radongas från väggarnas blåbetong (låter rimligt, någon som hört något om detta?). Så nu håller jag på att ta bort lister runt fönstren för att slippa göra hål i väggen, och hoppas att det ska räcka. Jag har fått rådet att bara ta bort listerna ovanför fönstren, för att undvika kallras. Men spelar detta någon roll, och kan någon isf förklara varför? Jag tvivlar nämligen att det räcker att ta bort ovanför fönstren, men är rädd att ta bort för mycket list innan jag upplevt vintern.
Jag har problem med radon och måste ha högre luftomsättning. Mekanisk frånluftsfläkt är nu kopplat till toakanalerna, så nu behövs ordentligt med tilluft, då jag hört att radonvärdet kan bli högre om man sätter in mekanisk frånluft utan att ha tillräckligt med tilluft, då undertryck skapas och drar ut mer radongas från väggarnas blåbetong (låter rimligt, någon som hört något om detta?). Så nu håller jag på att ta bort lister runt fönstren för att slippa göra hål i väggen, och hoppas att det ska räcka. Jag har fått rådet att bara ta bort listerna ovanför fönstren, för att undvika kallras. Men spelar detta någon roll, och kan någon isf förklara varför? Jag tvivlar nämligen att det räcker att ta bort ovanför fönstren, men är rädd att ta bort för mycket list innan jag upplevt vintern.
Klicka här för att svara