3 401 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
FTX och köksfläkt
Jag skall byta kök i villan och funderar på att samtidigt sätta in en luft/luft växlare, typ Heru eller liknande. I dag har jag en takfläkt samt en alliansfläkt med 5 lägen i köket. Tänkte isåfall slopa takfläkten.
Några frågor:
Är det någon ekonomi i att ha en luft/luft växlare egentligen?
Kan man återvinna frånluften från köksfläkten, exempelvis om man har ett kolfilter?
Vad tror Ni om att slopa frånluft på köksfläkten och byta till kolfilterfläkt? (Det finns ett frånluftdon i taket också)
Några frågor:
Är det någon ekonomi i att ha en luft/luft växlare egentligen?
Kan man återvinna frånluften från köksfläkten, exempelvis om man har ett kolfilter?
Vad tror Ni om att slopa frånluft på köksfläkten och byta till kolfilterfläkt? (Det finns ett frånluftdon i taket också)
Jag skulle ALLTID skicka ut matos mm med köksfläkten ut i fria luften. Den värme som skapas via fläkt lär du aldrig märka av. Anledningen att skaffa ett FTX-system är inte ekonomisk utan för hälsan och bästa möjliga inomhusmiljö samt att man får en jämnare temp i huset olika rum.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vilken fettbomb det skulle bli... Skulle nog lägga ner efter väldigt kort tid...Den värme du eventuellt skulle tjäna på det hela skulle förloras i att du säkerligen skulle behöva byta ut hela aggregatet.... Imkanalen ska vara separat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden