Det låter inte som det är tillräckligt. Strunta i att focusera på tilluft till att börja med, utan fundera på varför utsuget är dåligt. Går fläkten tillräckligt fort?( om tex kondensatorn är slut blir det knappt att fläkten orkar snurra) Är det nån hastighetsreglering(tyristor,transformator) som är för lågt ställd (kolla om elgubben gömt nåt reglage i köksskåpet bredvid köksfläkten). Är kanalerna intakta( ingen renslucka som ligger öppen el om man glömt att plugga den gamla anslutningen från den tidigare kökskåpan,el dyl så det suger tjuvluft från vinden.

Om inte kanalerna är rengjorda på 45 år är det nog läge att ta in en firma som gör det. De kör en lång rensviska med borrmaskin som de kör in tillsammans med dammsugare. Kostar väl ett par tusen på sin höjd. Samma firma kandke kan undersöka hur mkt fläkten suger och ställa in donen. Väldigt väl investerade pengar för hus, hälsa och trivsel.

• Gilla
Evgu
  • Laddar…
Satsuki
Vårt hus är byggt 1976, med samma konstruktion på ventilationen som du har. Vi hade en firma här förra året som gjorde en grundlig rengörning av frånluftkanalerna och den mängd skit som kom ut får mig att misstänka att dessa kanaler aldrig någonsin rengjorts innan..... Efter rengörningen ställde han in frånluften (mha tallrikarna på ventilerna) och vi upplevde genast en bättre luftkvalité.

Så mitt tips är att beställa en rengörning av kanalerna och se hur det blir efter denna.....

Ja, det kan bli så att vi tar hit någon firma framöver för att justera och rengöra.

Tänkte dock först fixa med tilluften också så att allt är som det skall vara framöver.
http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler-Fresh/tl100de.php

Tolkar jag det rätt att alla tre sovrum på övervåningen bör ha en sådan? Det finns frånluft i badrummet.

Hur skall jag göra på bottenvåningen? Där finns frånluft i toalett och tvättstuga bredvid, men det finns ingen direkt tilluft. Bör jag sätta en sådan i vardagsrummet?

Ja, tilluft i alla sovrum är "standard".
Alla vill vi väl ha frisk luft de åtta timmarna vi sover per natt?
Och tilluft i vardagsrummet är också normalt att ha.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.