Hej! Skall gör ett badrum i källaren och undrar om jag måste hålla avloppsventilationen inom ett visst avstånd från toaletten?

Min tanke är att avloppsventilationen skall vara 10cm rör som blir en huvudstam som toaletten ansluter runt 3 meter bortanför ventilationens vertikala riktning.
 
K
Det borde fungera tycker jag. Det viktigaste är ju att det finns ventilation så att det inte blir baksug
 
O
Många gånger så brukar huvudstammen fortsätta rakt upp i det fria
 
Det brukar räcka med en avloppsluftning i ett normalstort hus. När jag kollade detta vdi min egen byggnad av toalett i källaren så visade det sig att bara anslutingen till toaletten var mindre än tio meter horisontellt från anslutningen till luftningen så var det ok.
 
3 meter skall inte vara ngt problem...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.