3 430 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Ventilationslösningar på 60 talet
Hej!
Har läst en herrans massa trådar angående ventilation, framförallt självdrag. En sak jag inte blir helt klok på är mitt eget hus.
Villa från -65 (103kvm) med källare och murstock/självdrag med gammal elpanna ( suttit en oljepanna förr i tiden) vattenburen värme via radiatorer. Lättbetong/tegelfasad.
Det sitter inte en enda tilluftsventil på bostadsplanet ( jo det finns en i köket bakom vårt kylskåp, förmodligen har det varit ett skafferi där en gång i tiden? ).
Däremot så sitter det 4st frånluft ( kök, gäst-toa, badrum (pax fläkt) och i "walk-in"-garderob i hallen ). Alla kanalerna för frånluften går upp på vinden och ut genom taket täckta av en "plåtlåda/huv". Jag har alltid trott att det skulle gå frånluftskanaler i murstocken?
I källaren så finns de totalt 5st tilluftsventiler, ,1 frånluft i tvättstugan som går upp på vinden i ett rör och ut genom taket i samma "plåtlåda" som resten. 1 frånluft som går i ett rör ut i garaget och upp igenom garagetaket ( inklätt i en plåtlåda/huv ). Den öppna spisen med kassett finns i källaren, används aldrig.
Vi upplever dålig luft på bostadsplanet ( betydligt bättre i källaren ) och öppnar ofta fönster, mäter även RF och den ligger mellan 50-65% ( ibland nästan 70% i vårat sovrum ) vid ca 20-21c. Är första steget att montera tilluftsventiler på bostadsplanet, gör de som finns i källaren endast "nytta" där?
Har läst en herrans massa trådar angående ventilation, framförallt självdrag. En sak jag inte blir helt klok på är mitt eget hus.
Villa från -65 (103kvm) med källare och murstock/självdrag med gammal elpanna ( suttit en oljepanna förr i tiden) vattenburen värme via radiatorer. Lättbetong/tegelfasad.
Det sitter inte en enda tilluftsventil på bostadsplanet ( jo det finns en i köket bakom vårt kylskåp, förmodligen har det varit ett skafferi där en gång i tiden? ).
Däremot så sitter det 4st frånluft ( kök, gäst-toa, badrum (pax fläkt) och i "walk-in"-garderob i hallen ). Alla kanalerna för frånluften går upp på vinden och ut genom taket täckta av en "plåtlåda/huv". Jag har alltid trott att det skulle gå frånluftskanaler i murstocken?
I källaren så finns de totalt 5st tilluftsventiler, ,1 frånluft i tvättstugan som går upp på vinden i ett rör och ut genom taket i samma "plåtlåda" som resten. 1 frånluft som går i ett rör ut i garaget och upp igenom garagetaket ( inklätt i en plåtlåda/huv ). Den öppna spisen med kassett finns i källaren, används aldrig.
Vi upplever dålig luft på bostadsplanet ( betydligt bättre i källaren ) och öppnar ofta fönster, mäter även RF och den ligger mellan 50-65% ( ibland nästan 70% i vårat sovrum ) vid ca 20-21c. Är första steget att montera tilluftsventiler på bostadsplanet, gör de som finns i källaren endast "nytta" där?
Redigerat:
Murstocken användes oftast även som ventilationsevakuering men man fann snart att det var mer ekonomiskt att dra kanaler(och då oftast eternitkanaler) upp till en separat ventilationshuv. Detta fungerade oftast någorlunda bra då eterniten ändå höll en viss termisk dragkraft. På senare 60-tal började man använda plåtkanaler vilket ofelbart satte ventilationen ur spel och många frånluftskanaler fungerade stundtals istället som luftinsläpp. Alla öppningar ut i källargrunden fungerar alltid som luftintag varesig man vill eller inte men öppningar på överplan beter sig helt annorlunda.Har man ytterligare ett våningsplan är det omöjligt att lösa utan fläktsupport.
Stämmer bra, kanalerna är i eternit och man har lagt vanlig "vägg"-isolering över/runt dem. Kanske för att det inte ska kylas av lika snabbt på en kallvind?
Om jag då förstår rätt så bidrar inte eldning i öppna spisen i källaren till självdraget, eftersom frånluftskanalerna ändå inte går där?
Om jag då förstår rätt så bidrar inte eldning i öppna spisen i källaren till självdraget, eftersom frånluftskanalerna ändå inte går där?
Redigerat:
Grannen har ett sextiotalshus som tycks ha samma tekniska lösningar som du beskriver. Konceptet med ventilation var ju inte så där välutvecklat då och man öppnade helt enkelt fönstret för att byta luft, t ex kort på morgonen i sovrummet. Duschade och badande låg ju närmast på veckointervall så det var inga stora mängder fukt som skulle ut ur huset.
Under vintern när fönsteröppnande inte fungerade så väl kom luft in i källaren. Den varma luften från oljeldandet kunde sedan stiga upp i bostaden via källartrappan eller så kunde kall luft ta sig in via otätheter i huset (stora dåliga tvåglasfönster). Ut kom luften via frånluftskanalerna där det fanns lukt.
Under vintern när fönsteröppnande inte fungerade så väl kom luft in i källaren. Den varma luften från oljeldandet kunde sedan stiga upp i bostaden via källartrappan eller så kunde kall luft ta sig in via otätheter i huset (stora dåliga tvåglasfönster). Ut kom luften via frånluftskanalerna där det fanns lukt.
Självdraget kan variera mycket beroende på väderlek o temperatur så en professionell mätning ger bara facit för stunden. Den luft som sugs ut ur huset måste ju ersättas med ny luft utifrån och den tar sig in där den har lättast att göra detta.Lättast är i källarens ytterväggsventiler varvid du helt naturligt upplever frisk luft där nere. En del av denna luft tar sig upp till våningen ovanför och efterhand den blir varmare söker den efter nån öppning för att kunna stiga ännu mer vilket då förhoppningsvis blir i nån frånluftskanal där. Dock har den ingen möjlighet att både ta sig in och ut ur tex sovrummet. När du eldar i öppna spisen så sugs ca 500 kubikmeter luft ut,tillsammans med röken,i skorstenen. Har du en äldre köksfläkt i huset så suger den ut ca 250 kbm/tim, alltså hälften så mycket. Dessa 500 kbm/tim måste åxå ersättas med luft utifrån och hinner denna luft inte komma in genom ventilerna i källaren söker den andra vägar och då vanligtvis i otätheter runt fönster och bakvägen i frånluftskanalerna.
Klicka här för att svara