881 läst · 4 svar
881 läst
4 svar
Ventilation enplans vinkelhus
Hej,
Det är rena djungeln att bygga nytt hus men nu är det dags att titta på val av ventilation.
Vad rekommenderar de flesta att man väljer för ventilation i ett enplans vinkelhus?
Ena vinkeln kommer ha bad, tvätt och sovrum och den andra vardagsrum, kamin och kök.
Tack på förhand.
Det är rena djungeln att bygga nytt hus men nu är det dags att titta på val av ventilation.
Vad rekommenderar de flesta att man väljer för ventilation i ett enplans vinkelhus?
Ena vinkeln kommer ha bad, tvätt och sovrum och den andra vardagsrum, kamin och kök.
Tack på förhand.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Var bygger ni?
Jag rekommenderar en enkel och energieffektiv lösning:
Ventilation: FTX
Värme: Luft/luft-värmepump
Varmvatten: Elektrisk varmvattensberedare.
Så har vi gjort, och det fungerar kanon!
Jag rekommenderar en enkel och energieffektiv lösning:
Ventilation: FTX
Värme: Luft/luft-värmepump
Varmvatten: Elektrisk varmvattensberedare.
Så har vi gjort, och det fungerar kanon!
Byggentreprenörer förordar frånluftsvp pga att det sköter både vent o värme på en 60 x 60 cm yta i tvättstugan.Med rätt vp så kan de klara energikraven och till ett hyfsat billigt pris även om det långt ifrån är optimalt.
Jag gillar Knock on woods lösning ovan. Men kommer själv att ha en luft-vatten för uppvärmningen. Ventilationsaggregatet för FTX tar mindre än en m3 på vinden och innedelen tar inte mer plats än en frånluftsVP som i princip är en fancy elektrisk varmvattenberedare...
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Jag kommer köra med:
http://www.rec-indovent.se/produkter/temovex-luftbehandlingsaggregat/rec-klimatanlaggning/
Det är en enhet med kombinerad FTX och LVVP.
Jag tycker du ska ha ett FTX för ventilation och sen luft-vatten eller bergvärmepump för uppvärmning.
Frånluftsvärmepump är en enkel lösning men det är inte lika energieffektiva och det finns risk för kallras från friskluftsventilerna
http://www.rec-indovent.se/produkter/temovex-luftbehandlingsaggregat/rec-klimatanlaggning/
Det är en enhet med kombinerad FTX och LVVP.
Jag tycker du ska ha ett FTX för ventilation och sen luft-vatten eller bergvärmepump för uppvärmning.
Frånluftsvärmepump är en enkel lösning men det är inte lika energieffektiva och det finns risk för kallras från friskluftsventilerna
Liknande trådar
-
Avlång enplansvilla med bristfällig (?) ventilation
Ventilation -
Planera ventilationssystem enplansvilla 70kvm - Räcker en fläkt i badrummet?
Ventilation -
Ventilation enplanshus med källare
Miljö & Hälsa -
Hjälp! Förbättra ventilation & uppvärmning i enplanshus? Rådfråga.
Värme allmänt -
Enplans vinkelhus?
Hustillverkare