Byggahus.se

Ventilera badrum via skorsten eller behålla separat huv

1. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 475 inlägg

Janus82

Medlem
    Mitt hus är ett gammalt självdragshus från 60-talet. I samband med att jag renoverade badrummet så satte jag in en kanalfläkt på vinden för att få ordentlig ventilation av badrummet. Nu har jag kommit till att renovera den lilla WC:n som i dagsläget är självdragsventilerad via skorstenen. Eftersom självdraget inte fungerar alls så vill jag även koppla in även denna på den mekaniska ventilationen.

Min första tanke var att koppla in WC:n i den befintliga dragningen men eftersom badrummet och fläkten ligger längst bort på vinden dit det är bökigt att ta sig känner jag mig lite sugen på att flytta fläkten till skorstenen där WC:ns ventilation går ut. Jag skulle då få fläkten mer praktiskt placerad på vinden med möjlighet att ha ett filter för att fläktbladen inte ska täckas av damm så lätt. Dessutom så kommer fläkten längre från sovrummen vilket minskar den lilla ljud som fläkten ändå ger (jag är lite känslig på ljud).

Den stora nackdelen som jag upplever det är att det är dumt att trycka in fuktig luft från duschen in i skorstenen. På det viset är det ändå bättre att ha ventilationen i en riktig plåthuv rakt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Ventilation.jpg

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Kan en separat fläkt för bara den nya WC-delen vara en lösning?
    Luften från en WC är ju inte lika fuktig som den från ett badrum man duschar i..

3. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 475 inlägg

Janus82

Medlem
    Det är en lösning som jag har funderat lite på. Det kanske är det lättaste sättet att slippa få för mycket fukt genom skorstenen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.