Byggahus.se

Fuktrosor vid frånluftsdon. Något att bry sig om?

1. E
    Medlem · Värmland · 777 inlägg

EndZone

Medlem
    Jag har en annan tråd uppe då jag ställer en fråga om min pågående hobbyrumsrenovering. Även denna fråga gäller samma rum, men här handlar det mer om en ventilationsfråga, så ursäkta mina delade inlägg.
    I hobbyrummet som är från 1981 och aldrig renoverats därefter, finns ett frånluftsdon anslutet till husets FTX-system. När jag rev ned en strukturtapet i taket (!) ser jag på den underliggande pappen att det är en fuktros runt frånluftsdonet. Helt torrt förvisso, men jag undrar om det är något särskilt man bör kolla upp när man ser sådant här, eller om det kan finnas en fullt naturlig förklaring utan någon påföljande risk att ta med i beräkningarna?

Se bild nedan:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1056.JPG

Då det är betong i taket är jag inte särskilt orolig för några fuktskador som sådana. När vi flyttade in för sju år sedan bytte vi FTX-aggregat då det gamla inte längre gav någon vidare effekt. Med detta i åtanke och att det här alltså är ett hobbyrum där diverse värmealstrande aktiviteter pågått (bordtennisspelande osv) med stängda dörrar, kan det vara så att luften helt enkelt blivit så fuktig att den ansamlat fukt vid frånluftsdonet när de suger ut luften? Eller är det kondens ifrån ventilationssystemet?

Vad tror expertisen?

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Eller att limmet de använde när de monterade upp "strukturtapeten" tog längre tid på sig för att torka runt donet, och det stod blött där en tid..

• Laddar…
  3. E

EndZone

Medlem
    Ja den teorin har jag inte ens tänkt på. Tack, det skulle ju kunna vara en förklaring. Överallt annars ser det torrt ut utan fuktrosor.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har venten varit avstängd ett tag så kan det bli kondens runt donet , kan gå rätt fort men torkar fort , blir lite missfärgning men måla inte direkt på , risk för genomslag av det missfärgade , patentera först

5. E

EndZone

Medlem
    Ja det där är nog mest troligt ändå. Jag har ju bara bott här i sju av 35 år sedan huset byggdes, så nog kan ventilationen ha varit avstängd en tid någon gång under alla dessa år.
    Tack!

6. Ropia
    Medlem · Sandviken · 695 inlägg

Ropia

Medlem
    Om isoleringen på frånluftkanalen är bristfällig på "vinden" så kan kondens har runnit inuti eller utanpå röret och därav fuktrosen.

7. E

EndZone

Medlem
    Jag tror inte att isoleringen är problemet i det här fallet, den ser väldigt välgjord ut och stora delar är utbytt då jag bytte FTX-aggregat för några år sedan. Men tack för idéer och tankar, det uppskattas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.