Jag har ett hus med ftx där intag av uteluften sker vid takfoten. men kan ej komma nära nog för att kunna avgöra omden suger luften utifrån eller från isoleringen. Vi nyser ganska mycket till och från nu när det börjar bli vinter och vi har stängt fönstren.
Tyvärr kan vi inte titta utifrån heller då det är endast 1 dm mellan garagetaket och takfotens undersida.
Så funderar om det bara är att sätta på en 90 graders sväng och flytta den till den andra takfoten, eller stör man luftflödet för mycket?
Isåfall blir det att jag borrar upp hål i takfoten och monterar en ventil för röret så jag vet att den inte tar isolering.
även till fråga nu när jag håller på:
i ett av våra rum finns det en ventil monterad i innertaket som inte är justerbar men den går direkt till isoleringen på vinden, alltså inte kopplad till ftx. är det normalt?
Tyvärr kan vi inte titta utifrån heller då det är endast 1 dm mellan garagetaket och takfotens undersida.
Så funderar om det bara är att sätta på en 90 graders sväng och flytta den till den andra takfoten, eller stör man luftflödet för mycket?
Isåfall blir det att jag borrar upp hål i takfoten och monterar en ventil för röret så jag vet att den inte tar isolering.
även till fråga nu när jag håller på:
i ett av våra rum finns det en ventil monterad i innertaket som inte är justerbar men den går direkt till isoleringen på vinden, alltså inte kopplad till ftx. är det normalt?
Svårt att tro att det skulle vara isoleringsfibrer som orsakar nysningarna. Antagligen bara lite för torrt inne. Hade samma problem förra vintern, men fick satt in lite tilluftsventiler i våras. Så nu hoppas jag att det skall vara lite bättre inomhusklimat till vintern. Dock har jag inte ftx, så min lösning funkar väl inte för dig.
Lycka till. Vet hur irriterande det kan vara.
Lycka till. Vet hur irriterande det kan vara.
Jag har tillfälligt tejpat för den ventilen utifall det är där vi får in damm/isolering eller mögel kanske. Jag kan känna att det drar ifrån den så vi har undertryck i huset.
Det är bara när jag är i huset som det killar i näsan och nyser. Frugan vill att jag ska sluta tjat, men både hon och dottern nyser oxå. Så försöker undvika ämnet för henne.
Vi får hit en som ska rensa ventilationen på fredagen som även ska justera in flödena för ftx:en.
Det är bara när jag är i huset som det killar i näsan och nyser. Frugan vill att jag ska sluta tjat, men både hon och dottern nyser oxå. Så försöker undvika ämnet för henne.
Vi får hit en som ska rensa ventilationen på fredagen som även ska justera in flödena för ftx:en.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I ftx-aggregatet sitter det filter som inga ev isoleringsfibrer kommer igenom och in i huset. Först och främst är det viktigt att byta filter enligt tillverkarens rekommendationer och även se till att rören är rena.
Som många säger, kan det vara för torr luft och enklast att köpa en hygrometer och se vad ni har för värde, innan andra åtgärder görs.

Som många säger, kan det vara för torr luft och enklast att köpa en hygrometer och se vad ni har för värde, innan andra åtgärder görs.

Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår inte riktigt!T taimanov skrev:
Står boningshus och garage så nära varandra att du inte kommer åt att inspektera och göra rent luftintaget?
Där det sugs in 100 - 200 kbm luft per timme följer det gärna med en massa skräp, insekter och annat som sätter igen silen/nätet i ventilen, och som kan behöva rensas.
Hur gör ni det?
Det låter som att det kan finnas skäl att flytta luftintaget.
Men att systemet skulle suga luft inifrån isoleringen låter lite otroligt.
Finns det ingen möjlighet att ta loss intagsgallret och titta eller känna efter hur kanalen går?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sådär skulle jag vilja haft oxå, men ingen vägg på vinden, bara tak ned till takfoten.
Såhär ser det ut inne och ute. Den sista bilden är luddig, visar egentligen bara bräderna under takfoten.
Såhär ser det ut inne och ute. Den sista bilden är luddig, visar egentligen bara bräderna under takfoten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är alltså valmat tak?
Kanske en takhuv?
Vart går förresten avluften, det finns ju kombidon.
Kanske en takhuv?
Vart går förresten avluften, det finns ju kombidon.
Avluften sitter i någon slags skorsten med tak.
Jag tror det är ett valmat hustak, såg ut så när jag jämförde bilder på nätet.
Jag har inte lyft på röret så inte sett hur det ser ut där, men kanske måste göra det.
Jag tror det är ett valmat hustak, såg ut så när jag jämförde bilder på nätet.
Jag har inte lyft på röret så inte sett hur det ser ut där, men kanske måste göra det.




