38 522 läst ·
5 svar
39k läst
5 svar
Dåligt sug i ny köksfläkt, kolla vad?
Hej!
Min bror bor i ett 50-tals hus, enplan. Han har ett rör från spisen till ut på taket, finns ingen fläktmotor mer än den i spiskåpan, finns helle ringet "självdrag" i röret.
Trots den nya fläktkåpan så suger den nästan inget matos. Räcker inte effekten i spiskåpan`? Kan det finnas stopp i skorsstenen? Vad kan han börja med att göra?
Min bror bor i ett 50-tals hus, enplan. Han har ett rör från spisen till ut på taket, finns ingen fläktmotor mer än den i spiskåpan, finns helle ringet "självdrag" i röret.
Trots den nya fläktkåpan så suger den nästan inget matos. Räcker inte effekten i spiskåpan`? Kan det finnas stopp i skorsstenen? Vad kan han börja med att göra?
Vi monterade också en ny fläkt en gång och upplevde att suget var halvdåligt. Fläkten var även besvärlig att montera och jag svor över att det inte fanns någon instruktionsbok/monteringsanvisning medskickad. Hursomhelst, efter nått halvår blev det dags att göra rent filtret och när vi tog loss det upptäckte vi....... instruktionsboken, den låg alltså inne i fläkten, A4 storlek, inte konstigt att det sög dåligt....
Fast det antar jag att han har kollat?
Fast det antar jag att han har kollat?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag kan tänka mig att det beror på dålig till luft.. Testa att steka & ha fläkten i gång. Öppna där efter ett fönster i ett rumm brevid eller kanske hålla dörren öppen.
Blir det skillnad så är det ju troligt att Till luften är för dålig.
Man bör ju försöka suga ut lika mycket luft som man tillför.. Annars blir det ju dålig drag..
Blir det skillnad så är det ju troligt att Till luften är för dålig.
Man bör ju försöka suga ut lika mycket luft som man tillför.. Annars blir det ju dålig drag..
I skötselen till många nya köksfläktar kan man läsa att man bör öppna ett fönster på annan plats i huste vid matlagning.
Helt enkelt då man har alldelles för små öpningar i ett hus för att kunna få in den mängd luft som en lite större köksfläkt suger ut.
En sak som kan vara fel är kallrasskyddet i kanalen, brukar vara någon enkel kontruktion med plastblad som lyfts upp av vinddraget när man kör fläkten.
Ibland fastnar dessa plastblad i den slang man monterar mellan köksfläkt och imkanal.
Helt enkelt då man har alldelles för små öpningar i ett hus för att kunna få in den mängd luft som en lite större köksfläkt suger ut.
En sak som kan vara fel är kallrasskyddet i kanalen, brukar vara någon enkel kontruktion med plastblad som lyfts upp av vinddraget när man kör fläkten.
Ibland fastnar dessa plastblad i den slang man monterar mellan köksfläkt och imkanal.
Tack För Svar!
Svarar på ett gammal inlägg. Det kan någon ha nytta av.FrittDrag_II skrev:
I skötselen till många nya köksfläktar kan man läsa att man bör öppna ett fönster på annan plats i huste vid matlagning.
Helt enkelt då man har alldelles för små öpningar i ett hus för att kunna få in den mängd luft som en lite större köksfläkt suger ut.
En sak som kan vara fel är kallrasskyddet i kanalen, brukar vara någon enkel kontruktion med plastblad som lyfts upp av vinddraget när man kör fläkten.
Ibland fastnar dessa plastblad i den slang man monterar mellan köksfläkt och imkanal.
När vi renoverade köket köpte vi en Franke köksfläkt. En sådan som ser ut som ett upp och nervänt T. Upplevde väldigt dåligt drag, nästan inget. Jag började felsöka. Visade sig att kallrasvingarna kunde inte öppna fullt. Dom fastnade i slangen. Slangen var för lång och korvade ihop sig längst ner mot kallrasskyddet. Jag kortade av slangen. Blev som natt och dag efter det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden