Hej!!

Vet någon på vilka sätt man kan ventilera ett komplementbostadshus på 25 kvm?

Vi har fått tips om att sätta en PAX-fläkt i badrummet, sedan ha ventiler ovanför fönstrerna.
Dock så har vi ett sängloft ovanför badrummet, jag är orolig för att PAX-fläkten kommer låta för mycket.
Sängen är trots allt precis ovanför pax-fläkten.. våningsplanet är på cirka 15cm med isolering för att ljudisolera.

Tack så mycket för tips!!
 
I så små hus brukar man ha självdrag. Två ventiler i stora rummet som sitter på motsatta sidor. En ventil med paxfläkt på toa låter bra. Ta en som inte går konstant, utan en du kan stänga av och på.
 
Vill du ha bra luft och riktig ventilation ska du ha en fläkt som går konstant inge av och på speciellt inte i badrum risk att det surnar

Ev om du störs kan du ta en som går ner i varv när fuktkvoten sjunker men helst ska den gå jämnt och så mycket dom möjligt

Pax calima har programmerbart varvatal och massa funktioner inbyggt

Kommer förmodligen inte höras upp på
Loftet har 2 st hemma
Den ena i badrum med öppen dörr till sovrummet nattetid hörs knappt fast den alltid går på fullt

Håll den väl rengjord så minskar risk för obalans och ljud

In med erforderligt antal freshventiler Ivan fönster
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Jag har tittat på alternativet att sätta en "ytterväggsfläkt" dock så verkar dessa låta väldigt mycket!

Alternativet just nu är antingen en PAX i badrummet eller en takfläkt.

Tack för tips.
 
swealp swealp skrev:
Jag har tittat på alternativet att sätta en "ytterväggsfläkt" dock så verkar dessa låta väldigt mycket!

Alternativet just nu är antingen en PAX i badrummet eller en takfläkt.

Tack för tips.

Såg nu att min text kanske kan uppfattas fel

Självklart skall fläktes sitta i badrummet

Det jag menade var att man inte skulle ha en fläkt Som går till och från i badrummet utan man skall ha en fläkt som går konstant

Skall man ha nån reglering så kan man ha en som går upp och ner i varv vid närvaro eller ökad fukthalt
helst ska den gå så mycket som möjligt jämnt

Om folk bor i huset så bör ventilationen motsvara
0,35l/s och m2
Och 4l/s per person
10l/s per badrum
10l/s per kök detta står ju oftast köksfläkten för



0,35x25=8,7
1 badrum 10
2 personer =8

Så minsta ventilation bör vara 8,7l/s alltså när inge använder huset (grundventilation) bör vara undertryck i huset för att förhindra att fukt går ut i stommen osv

Så fort huset används bör ventilationen ligga på minst26,7l/s

Caliman klarar 30l/s friblåsande teoretiskt på pappret iaf...

Sen sätter du in freshventiler som motsvarar flödet
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.