Hej,

Har köpt ett enplanshus på 126 kvm från slutet 60-talet och undrar lite vad jag ska göra med ventilationen. Fönstren är bytta för ett tiotal år sedan med tilluftsventiler i sovrummen, dock ingen tilluftsventil i vardagsrum. Det finns en fläkt i badrummet med av/på knapp och en pax fläkt i tvättstugan (samt en extra kanal till i tvättstuga). Båda fläktar är kopplade till separata kanaler. Förrutom det finns det kanaler i gäst-wc och klädkammare. Uppvärmning är el och en luft/luft värmepump och uppvärmnings-kostnaderna idag är låga. Antagligen för att det är dålig ventilation.

Jag upplever luften som något instängd, och att handukar tar lång tid att torka i badrummet. Dock ingen imma på fönstren i huset. Så jag vill förbättra ventilationen. Den behöver inte vara perfekt, men bättre. Vad är en vettig lösning som inte ökar uppvärmningen för mycket men som ändå skulle ge betydligt bättre luft? Räcker att sätta in lite pax-fläktar eller behövs det en större operation?

L
Finns det några ventilationshål eller andra kanaler så luften kan gå in i badrum och tvätt , snurrar fläktarna dygnet runt , luft ska ut från dessa , men luft måste gå in dit oxå , prova först med att ha dörrarna på glänt ett par dagar och känn vad som händer

Tack för tipset. Ska kolla på det.

Jag hade en ventilationskille på besök och hans förslag var att sätta in en fläkt på vinden som drar ut från badrum/tvätt/klädkammare och ny friskluftsventil i vardagsrummet. Vad tror ni om det, är det en bra lösning?

FTX är ju ett alternativ men känns som overkill. Hur mycket kallras blir det vid fönster om man bara har frånluftventilation och hur mycket går förbrukningen upp?

Vi köpte hus, ett 60tal, för 3 år sedan och hade då 8-10 år gamla fönster med spaltventil endast i fönsterna i sovrummen. Inga andra friskluftsventiler eller "utfläktar".

Det var känt att vinden blev fuktig på vinterhalvåret och jag upplevde luften som stilla men inte nödvändigtvis dålig.

Vad jag gjorde var att borra hål för två tilluftsventiler i vardagsrummet och ha badrumsfläkten (fresh intellivent) lågt gående året om (vi renoverade badrummet). När vi sedan renoverade köket såg jag till att köksfläkten hade en ventilationsfunktion, funktionen i detta fall är att den går på lågvarv en timma. Detta läste jag mig till här på forumet.
Jag har en hygrometer på vinden, ute och i källaren. I vintras var fukten ok på vinden och jag känner hur friskluft kommer i från ventilerna.

I den bästa av världar skulle jag vilja ha en ventil i sovrummen också men det kommer, tror jag, in tillräckligt med frisk luft där också.

Jag tycker du ska sätta in ventil. Beroende på hur stort ditt vardagsrum är, kanske du behöver ha 2 st. De flesta nya ventiler förhindrar kallras och visst går säkert din förbrukning upp lite grann, men du får i gengäld bättre luft i huset.

Intressant, tror också jag behöver tilluftsventil(er) i vardagsrummet som du föreslår. Frågan är vad jag gör med frånluften. Fläkten i badrummet bullrar ganska mycket när jag sätter på den vilket gör att man drar sig från att göra det, så jag vill nog byta ut den mot något tystare som går alltid. I så fall skulle jag ha en frånluftfläkt i badrummet och en i tvättstugan som ligger i två olika delar av huset. Kanske skulle det räcka för att skapa ett undertryck i resten av huset och släppa in tillräckligt med friskluft i ventilerna i sov/vardags-rum?

Dock finns det ytterligare kanaler ner till gäst-wc och klädkammare, finns det då risk för att luften kommer in den vägen istället, luften tar väl den enklaste vägen så att säga? Och kan jag lösa det i så fall?

Ja det finns bra fläktar som du kan byta ut mot. Pax och Fresh är väl de mer kända märkena. Jag tror dessa två gör skillnad. Ring och rådfråga vent.killen igen ochse vad han säger. De kan ju även göra en mätning på om det kommer in tillräckligt med luft osv.

Ang. de andra kanalerna kanske du kan råd fråga vent.killen där med. Kanske det går att sätta utfläkt där också? Går det sätta igen dem för tillfället? Det hela beror på hus planlösningen ser ut.

Titta på behovsstyrd frånluft, det finns bra lösningar idag. Tror jag tipsade om något företag i en annan tråd. Det är en ganska billig lösning om du har kanalerna samlade t.ex på vinden, annars lite krångligare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.