E exerg skrev:
Javisst, men när du ändå är uppe på vinden klarar du säkert resten åxå.
Vet inte det... har aldrig jobbat mer rör, elen är jag dock ganska ok på. (läste El 2 år på gymnasiet -92 ) :P
 
L
Samma verktygslåda som elgubben har , Tex plåtsax , sladdlös , mejslar e.t.c brukar ge sig själv vad som behövs även på materielsidan , en del går att återvinna
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Samma verktygslåda som elgubben har , Tex plåtsax , sladdlös , mejslar e.t.c brukar ge sig själv vad som behövs även på materielsidan , en del går att återvinna
Ska fundera på det :) Känns dock som om jag och några starka vänner skulle kunna ta och bära upp ett aggregat själva och såga sönder det gamla aggregatet med sticksåg (för stort för vindsluckan) o sedan låta någon kunnig fixa resten så sparar jag en slant.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
ogrens ogrens skrev:
Ska fundera på det :) Känns dock som om jag och några starka vänner skulle kunna ta och bära upp ett aggregat själva och såga sönder det gamla aggregatet med sticksåg (för stort för vindsluckan) o sedan låta någon kunnig fixa resten så sparar jag en slant.
Är luckan så stor att du får upp den nya :worried: ? kanske den har mindre mått :)
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Är luckan så stor att du får upp den nya :worried: ? kanske den har mindre mått :)
Luckan är 51cm bred och 105cm lång, men stegen tar lite plats även när den är nerfälld.
 
Möjligtvis är det enklast att ansluta köksfläktskanalen till den bef takhuven och ta ett nytt galler eller en kombihuv (tillsammans med uteluftsintaget) i husgaveln. Den övriga frånluften som går in på högersidan skall förlängas och gå in på det nya aggregatets vänstergavel istället. Ska man va riktigt riktig så skulle en frånluftsventil i köket komplettera det hela. All elarbete som behövs är att sätta i schukokontakten i vägguttaget.Sen är det bara att ha manualen som kvällslektyr i ett par veckor.(y)
 
L Liteavvarje skrev:
Det finns även dom med Värmepump i sig , kyler ner utgående luft till ca +5C och värmer det som ska in , ganska häftig verkningsgrad på .dom
Men priser har jag ingen aning om
Finns det luft/luft FTX m VP fortfarande?
Kan du ge exempel?
 
L
Oldboy Oldboy skrev:
Finns det luft/luft FTX m VP fortfarande?
Kan du ge exempel?
Har inte kollat det på senare tid , men på mässan för några år sedan fanns det , tyckte då att var lite dyrt , inte säker men tror det var en dansk , har försökt leta , men kan vara lite troligt
att få till det med orden att hitta , men söker vidare
 
L
Den du länkar till exerg är en väggmodell , den jag såg var för att ställa på vinden i ca storlek på en FTX
 
Det var bara ett exempel. För ett par år sen var det många varianter som florerade. Inte ens i stora anläggningar där tex en effektiv roterande växlare kombineras med inbyggd värmepump som tex samtidigt ger varmvatten till intilliggande lokaler el likn när utetemperaturen är på +-sidan,är det ett berättigat förfarande om man inte skulle ha extremt dåligt med plats. Likt en bäddsoffa, i vilken man erfarenhetsmässigt varken kan sitta eller ligga ordentligt i, är i stort sett alla kombinationer kompromisser och oftast inte billigare än separata enheter, som sedan i sin tur kan samverka.
 
  • Gilla
FrittDrag_II och 2 till
  • Laddar…
Har precis fått ett Heru 100 S EC installerat som ersatt mitt gamla. Efter ROT landade det på ca 46 000kr inkl injustering och bortforsling av det gamla. Då är det en köksfläkt för ca 2000kr med i det priset samt 2 rektangulära ljuddämpare och ny rördragning på vissa ställen för att funka med Heru in/ut samt egen imkanal för fläkt med egen takhuv. Hittills har en yrkesperson hållit på i minst 2 heldagar och jag tror han har iallafall 1 dag till kvar. Fick ungefär samma pris från en annan firma vid offert.

Rekommenderar att tänka över kombihuv. Det är en rätt stor låda som ska på vägg då som kan förstöra utseendet väldigt mycket (om man bryr sig om sånt). Snyggare genom tak.
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.