Hej

Nu har vår gamla reginair från -79 börjat låta illa som tusan igen, låter som trasiga lager eller nått.

Så här ser den ut:

https://goo.gl/photos/3CG5iybViUyf5Mxj8

Jag har rengjort den efter jag tog bilderna, så det ser inte fullt så illa ut nu.

Har funderat på att hitta nån som kan renovera fläktpaketet, men inser att det kanske blir byte av hela lådan.

Nån som bytt ut något liknande? Har du några tips?

Huset är 2 plans på 110m2.
 
Tror inte du hittar någon som vill renovera den fläkten/motorn.
Vet inte om dessa motorer fortfarande tillverkas, har köpt dessa men det var cirka 15 år sedan.
Problemet är att om du köper en ny motorn fäster du sedan själv fläkthjulen på motoraxeln och det är svårt att få det i bra balans utan vibrationer.

Alternativet som en del gjort med samma aggregat är att sätta externa kanalfläktar, men det kostar en slant och eventuellt lika bra att titta på ett helt nytt aggregat då.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Tror inte du hittar någon som vill renovera den fläkten/motorn.
Vet inte om dessa motorer fortfarande tillverkas, har köpt dessa men det var cirka 15 år sedan.
Problemet är att om du köper en ny motorn fäster du sedan själv fläkthjulen på motoraxeln och det är svårt att få det i bra balans utan vibrationer.

Alternativet som en del gjort med samma aggregat är att sätta externa kanalfläktar, men det kostar en slant och eventuellt lika bra att titta på ett helt nytt aggregat då.
Kan det vara en sådan här?

http://www.ebmpapst.se/sv/produkter...ialfläktar-utan-kåpa/R2E140-AE77-B9-Reservdel

eller är det bara en del av det jag behöver?
 
Nej det där är en annan typ av fläktmotor.
Du letar efter en motor där axeln går ut på båda sidorna av motorn utan fläkthjul.
Motorn är det som håller samman fläkthusen, gammal dum konstruktion.
Om du tar isär fläktpaketet kanske du kan läsa av befintlig motor.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Nej det där är en annan typ av fläktmotor.
Du letar efter en motor där axeln går ut på båda sidorna av motorn utan fläkthjul.
Motorn är det som håller samman fläkthusen, gammal dum konstruktion.
Om du tar isär fläktpaketet kanske du kan läsa av befintlig motor.
Ok, tack för svar :)

Jag är ganska nya husägare, hur hittar man enklast bra hantverkare för utbyte av ett FTX-system?
 
L
Har ett exakt lika G:a Fläktfabriken , har satt trumfläktar fungerar bra , det som är ett aber med dessa .
Sitter ett värmeelement i dom 1800W med termostat som kan starta i börja på December och stanna i slutet av April . Tänk själv om den är inkopplad ,drar 1800W 24/7
Detta för att det inte ska bli klaris i växlaren ( fuktigt luft inifrån och fryser ) och tätas till , den tar in minusgradig luft utifrån .
Ska det var något nytt , så är det rotationsväxlare som är effektivast
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Är Östberg Heru 100 S EC ett bra val?

Vad är ett vettigt pris för montering ect? Det behövs oxå dras om rör från köksfläkten som idag går direkt in i FTX-lådan.

Kommer en kille från lokalt plåtslageri/vent som ska kolla på hur det ser ut i morgon bitti.
 
L Liteavvarje skrev:
Har ett exakt lika G:a Fläktfabriken , har satt trumfläktar fungerar bra , det som är ett aber med dessa .
Sitter ett värmeelement i dom 1800W med termostat som kan starta i börja på December och stanna i slutet av April . Tänk själv om den är inkopplad ,drar 1800W 24/7
Detta för att det inte ska bli klaris i växlaren ( fuktigt luft inifrån och fryser ) och tätas till , den tar in minusgradig luft utifrån .
Ska det var något nytt , så är det rotationsväxlare som är effektivast

Vårt aggregat har fungerat dåligt sedan vi flyttade in 2015, det är rost inne i lådan men jag har inte sett vatten där inne någon gång så det är nog gammla skador.
 
L
Vill inte säga vad som är bäst av fabrikat , det finns flera olika , funktionen är densamma på alla
korsväxlare , men som man säger , varför köpa en RR eller Bubbla när det finns dom i mellanskiktet

Det var inte bra med köksoset in i FTX ;n den har fått en massa fett i växlaren och tätas till .
Köket ska rakt ut på taket
Angående Östbergs så är det samma typ som din gamla , med en korsväxlare , jag är inte riktig ventgubbe , men har märkt att det får inte vara för stort inblås för att det ska värma upp det .
och det talas om verkningsgrader som är mycket stora .
Det finns i dag inga FTX som kan klara att värma från -10C in och +20C ut från den , utan måste till någon form av tillskott och då det EL som är lättast , blir dyrt .
Med en riktig FTX ska det snöa på taket , men är en utopi att trottsa naturlagarna
En rotationsväxlare är mycket mer effektiv , klart kostar därefter
 
L Liteavvarje skrev:
Vill inte säga vad som är bäst av fabrikat , det finns flera olika , funktionen är densamma på alla
korsväxlare , men som man säger , varför köpa en RR eller Bubbla när det finns dom i mellanskiktet

Det var inte bra med köksoset in i FTX ;n den har fått en massa fett i växlaren och tätas till .
Köket ska rakt ut på taket
Angående Östbergs så är det samma typ som din gamla , med en korsväxlare , jag är inte riktig ventgubbe , men har märkt att det får inte vara för stort inblås för att det ska värma upp det .
och det talas om verkningsgrader som är mycket stora .
Det finns i dag inga FTX som kan klara att värma från -10C in och +20C ut från den , utan måste till någon form av tillskott och då det EL som är lättast , blir dyrt .
Med en riktig FTX ska det snöa på taket , men är en utopi att trottsa naturlagarna
En rotationsväxlare är mycket mer effektiv , klart kostar därefter
Jag tror Östberg Heru 100 har en roterande värmeväxlare. http://www.ventilationsshopen.se/produkt/heru-100-s-ec/749?categoryId=78

Ganska imponerande att det har hållit i 39 år måste jag säga, men hur väl det fungerat de senaste åren vet jag inte, känns mest som det skött ventilationen men inte värmen.

Jobbtid på att byta ut aggregat och dra lite nya rör borde väl ta max 12 timmar, vad tar en ventilations-tekniker per timma innan rot?

Snackade med en kille från ett annat företag i går och han nämnde pris på 55000kr (med annat aggregat) vilket jag tyckte lät mycket.
 
L
Framgick inte eller att jag bommade det med roterande när jag tittade på den .
Det finns även dom med Värmepump i sig , kyler ner utgående luft till ca +5C och värmer det som ska in , ganska häftig verkningsgrad på .dom
Men priser har jag ingen aning om
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
55` brukar vara vid nyinstallation med rör,ljuddämpare mm. Agregatet kostar ca 20`https://www.soliduct.se/ftx-aggrega...7MDPBRAFEiwAppdF9ILRM7F5GmjsGySGt17ZpeqLbSw-G Största jobbet är att bära o lyfta och bytet går på ett par tim x 2 man + resa och troligen nya slanganslutningar. Ny intrimning o information brukar ta ytterligare minst 2 tim. Nackdelen är oftast den oinvigdes ointresse för obegripbara manualer och förståelse varför man måste införliva ännu en fjärrkontroll för att bibehålla husets ventilationskomfort.:p Separering av imkanal,ev takhuv + köksfläkt tillkommer såklart åxå.
 
Redigerat:
E exerg skrev:
55` brukar vara vid nyinstallation med rör,ljuddämpare mm. Agregatet kostar ca 20`[länk] Största jobbet är att bära o lyfta och bytet går på ett par tim x 2 man + resa och troligen nya slanganslutningar. Ny intrimning o information brukar ta ytterligare minst 2 tim. Nackdelen är oftast den oinvigdes ointresse för obegripbara manualer och förståelse varför man måste införliva ännu en fjärrkontroll för att bibehålla husets ventilationskomfort.:p
Kan man köpa ett aggregat själv, bära upp det själv och sedan be grabbarna komma och koppla in det?
 
ogrens ogrens skrev:
Kan man köpa ett aggregat själv, bära upp det själv och sedan be grabbarna komma och koppla in det?
Javisst, men när du ändå är uppe på vinden klarar du säkert resten åxå.
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.