6 807 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Värma tilluften?
Undrar om någon redan löst problemet vi funderar över. Vi byggde hus för 2 år sedan och har en frånluftsvärmeväxlare kombinerad med vattenburen golvvärme. Funkar bra och elkostnaden låg. MEN problemet är ventilationen som är inställd enligt konstens alla regler (de har varit här och kollat) som tar in luft direkt utifrån vilket under vintertid när temperaturskillnaden är stor känns direkt otrevligt (plus att det tvingar oss att ha en varmare inomhustemperatur än vad som annars skulle behövas och känns väldigt oekonomiskt). Lösningen idag är att vi får gå till värmepumpen och sänka ventilationsgraden.
Vad ingenjören i mig vill göra är att på något sätt värma tilluften - kanske genom att dra ny tilluft via vinden (vi har enplanshus) och där sätta någonsorts aggregat som värmer tilluften. Jag har surfat och sökt men allt som kommer upp är FTX och det är det lite tidigt att byta till (det blir väl alternativet när nuvarande pump går sönder). Har någon hittat något sätt att förvärma tilluften så vi slipper ha minusgradersluft strömmande in i huset på vintern? Att ha ett kanonfint splitternytt hus som känns dragigare än mormors sommarstuga känns otroligt tråkigt.
Tacksam för alla bra ideer
/Anna
Vad ingenjören i mig vill göra är att på något sätt värma tilluften - kanske genom att dra ny tilluft via vinden (vi har enplanshus) och där sätta någonsorts aggregat som värmer tilluften. Jag har surfat och sökt men allt som kommer upp är FTX och det är det lite tidigt att byta till (det blir väl alternativet när nuvarande pump går sönder). Har någon hittat något sätt att förvärma tilluften så vi slipper ha minusgradersluft strömmande in i huset på vintern? Att ha ett kanonfint splitternytt hus som känns dragigare än mormors sommarstuga känns otroligt tråkigt.
Tacksam för alla bra ideer
/Anna
Eftersom ni tar luft utifrån så behövs det mycket för att värma på till +19C som det bör vara ,
Så det finns inte mycket att få till det med vad ni har , förutom elbatteri , som startar i november och stannar i april , svindyrt att dra det lasset , att värma med vattenaggregat är en klar frysrisk
Finns VP-aggregat som växlare att sätta på vinden , men dom är inte gratis dom heller men ganska effektiva
Så det finns inte mycket att få till det med vad ni har , förutom elbatteri , som startar i november och stannar i april , svindyrt att dra det lasset , att värma med vattenaggregat är en klar frysrisk
Finns VP-aggregat som växlare att sätta på vinden , men dom är inte gratis dom heller men ganska effektiva
Det finns vattenburna värmebatterier man värmer tilluften med. Men för att det ska gå måste ni dra kanaler för tilluften till ett centralt ställe.
Men när ni har gjort det så är ni förberedda för FTX och bergvärme...
Men när ni har gjort det så är ni förberedda för FTX och bergvärme...
Behöver vi verkligen värma till 19 grader? Tänker mer att värma till typ 5-10 grader. Det är iallafall när utetemperaturen går under det som det blir otrevligt. Men jag antar att ditt resonemang dessvärre stämmer ändå. Att värma från -20 till +10 eller till +19 är nog i stort sett lika jobbigt.L Liteavvarje skrev:
Intressant! Det var något sådant jag tänkte men hittar inte när jag försöker surfa på det. Har du någon länk?useless skrev:
Det normala är att värma till ca +19C , då sjunker den luften och värms på vägen ner , i de allra flesta ventanläggningar har man det så , för det inte ska bli kallras som ni har nu .A Anna 1971 skrev:
Är det kanske så att ni har för få inloppsventiler?
Det som händer då är att det drar mycket på vissa ställen och då blir det kallt och drar just där.
Sen på vintern finns ingen egentligen helst anledning att mata på med 0,35l/sm2.
Det som händer då är att det drar mycket på vissa ställen och då blir det kallt och drar just där.
Sen på vintern finns ingen egentligen helst anledning att mata på med 0,35l/sm2.
Nåt sånt här t ex:A Anna 1971 skrev:
https://www.luftbutiken.se/kanalvarmare/6650-systemair-vbr-40-20-4-vattenbatteri.html
Exakt modell, storlek och inkoppling får man räkna på.
TACK! Denna hittade jag inte på Nibes hemsida men är precis vad jag letade efter. Ska kontakta en installatör direkt och be om offert. Men billigt blir det ju inte eftersom vi måste dra om ventiliationen, men det kommer göra huset oändligt mycket bättre så i valet mellan detta och en braskamin så tror jag vi satsar helt rätt!R RoBo skrev:
Ni behöver inte dra om den befintliga utan det kompletteras med tilluft. Är två separata system när det gäller rören.A Anna 1971 skrev:TACK! Denna hittade jag inte på Nibes hemsida men är precis vad jag letade efter. Ska kontakta en installatör direkt och be om offert. Men billigt blir det ju inte eftersom vi måste dra om ventiliationen, men det kommer göra huset oändligt mycket bättre så i valet mellan detta och en braskamin så tror jag vi satsar helt rätt!
Klicka här för att svara