Hej,

Har äntligen hittat kina-ventiler från Aliexpress som passar ventilrören i väggen (76 mm, avviker från dagens standard...). Tänkte lägga beställning på fler nu.

Nuvarande ventiler ser ut som på första bilden, typ mindre låda med ventilationsfilter inuti. Kina-ventilerna ser ungefär ut som på andra bilden.

Kina-ventilen finns i två varianter, en med insektsskydd, se tredje bilden, och en utan insektsskydd, se sista bilden.

Om jag tar den utan insektsskydd kommer jag klippa ut ventilationsfilter och lägga in. Filtrerar bättre än insektsskydded som har större hål än ventilationsfiltret som liknar typ ull.

Min fråga är, spelar det någon större roll vad gäller luftkvalitet om jag väljer det med insektsskydd eller utan fast med klippt ventilationsfilter?

Tänker att det är bekvämare med insektsskydd då jag slipper hålla på med att klippa till filter osv.

• Vit ventil med finmaskigt filter monterad på en vit vägg som motsvarar den gamla standarden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund ventil i vit vägg ovanför en list, med synligt ventilationsfilter inuti.
    Skapa konto
  • Kina-ventil med insektsskydd för installation i vägg.
    Skapa konto
  • Rund vit ventilationsgrill med horisontella lameller från Kina utan insektsskydd.
    Skapa konto
Någon som kan ge input, vore tacksam! :)

M
Jag hade kört på varianten med ventilationsfilter, den fångar upp betydligt mer damm.
Fresh har väl ett 3-pack för en femtiolapp eller nå sånt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.