Hej.

jag har en liten villa från förra sekelskiftet, (ca 80 kvm 2 plan)
huset har självdrag vilket säkert har fungerat bra, dock aningen sämre efter att man bytte till tätare fönster för några år sedan.

Sen jag flyttade in för ett år sen har jag renoverat badrummet och satt in en pax-fläkt där,
ventilationen fungerar bra vintertid men sommartid har jag en markant dålig luft i sovrummet på ovanvåningen, (det enda rummet som är lite isolerat). Här hjälper det inte att jag vädrar/öppnar fönstren så min slutsats är att jag behöver installera en mekanisk frånluft.

Jag bor själv i huset och har ingen mögelpåväxt i vind etc så inget akut annat än dålig lukt de varmaste månaderna.

Om jag inte vill göra ett stort ingrepp och ta upp en ny ventilationsskorsten i taket har jag 2 alternativ,

1. sätta en kanalfläkt som på vinden kopplas in i ventilationsgången från köksfläkten och en frånluftsventil i taket i sovrummet, - är dock rädd för att få in matos i sovrummet på detta sätt??

2. sätta upp en väggbaserad frånluftsfläkt på kupan längst upp under nock, dvs i höjd med sovrumstaket och koppla det till en frånluftsventil i sovrummet och kanske i hallen på ovanvåningen.
jag är själv inne på alt, 2. vad tror ni?
 
Det som man upplever som "dålig luft" är oftast förknippat med att det är för varmt. Hjälper det inte med att öppna fönstret så är heller inte en frånluftsfläkt i sovrummet en verksam lösning. I både alt 1 o 2 får du dessutom bottenvåningens luft att agera "tilluft" vilket egentligen inte är nån katastrof men den är troligen inte lika fräsch som uteluften. Äldre hus har oftast emissioner från t.ex torv/sågspånsfyllning i trossbotten mm som aktiveras när sommarens, lite högre luftfuktighet, träder in och är svåra att ventilera bort.
 
E exerg skrev:
Det som man upplever som "dålig luft" är oftast förknippat med att det är för varmt. Hjälper det inte med att öppna fönstret så är heller inte en frånluftsfläkt i sovrummet en verksam lösning. I både alt 1 o 2 får du dessutom bottenvåningens luft att agera "tilluft" vilket egentligen inte är nån katastrof men den är troligen inte lika fräsch som uteluften. Äldre hus har oftast emissioner från t.ex torv/sågspånsfyllning i trossbotten mm som aktiveras när sommarens, lite högre luftfuktighet, träder in och är svåra att ventilera bort.
ok, så har du något förslag på alternativ lösning eller är det bara att leva med detta 4 mån om året.
Huset står på betongpplatta och inga rötskador eller mögelangrepp värda namnet så det är ju mest en fråga om trevnad.
Unken lukt kan jag även ha på nedanvåningen i bland men den är lättare att vädra ut med hjälp av altandörren etc.
 
Vetter fönstret mot söder blir det trögt att hålla ner temperaturen men ett öppet fönster på norrsidan i undervåningen och sovrumsfönstret likaså brukar få fart på luften när kvällen kommer. Dagtid minskas solinstrålning med persienner el likn. När det blir svalare dagar kan du stänga dörren till sovrummet och då kommer uteluft att komma in i undre delen av fönstret och den varmaste luften vid taket kommer att ventileras ut i överkant av fönstret. För att slippa massor av följdfrågor o tveksamheter om detta förfarande så prova med lågan från ett stearinljus,rökelse eller anlita nån cigarrrökare i närheten.
 
Du måste in med mer frisk luft i sovrummet, inte suga ut om du inte tillför ny luft. Har du badrum med frånluftsfläkt på övervåningen som kör konstant?
 
F Fattighuset skrev:
ok, så har du något förslag på alternativ lösning eller är det bara att leva med detta 4 mån om året.
Huset står på betongpplatta och inga rötskador eller mögelangrepp värda namnet så det är ju mest en fråga om trevnad.
Unken lukt kan jag även ha på nedanvåningen i bland men den är lättare att vädra ut med hjälp av altandörren etc.
När du öppnat altandörren kommer luften att sugas in där och sedan stiga uppför trappan för att försöka hitta nån stans där att komma ut.Har du tex fönstret öppet i sovrummet så söker sig även denna unkna luft in i sovrummet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du måste in med mer frisk luft i sovrummet, inte suga ut om du inte tillför ny luft. Har du badrum med frånluftsfläkt på övervåningen som kör konstant?
Vart suget i huset sitter har ingen betydelse.Det är det totala undertrycket som gäller.Undertrycket är olika på över-resp undervåning vilket ställer till problem, men detta avhjälps inte genom att flytta ett utsug till övervåningen
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du måste in med mer frisk luft i sovrummet, inte suga ut om du inte tillför ny luft. Har du badrum med frånluftsfläkt på övervåningen som kör konstant?
nej inget badrum på ovanvåningen över huvud taget, men på bottenvåningen ja, och den går konstant på fukt.
 
Risken då man inte har utsug (fläkt) på övervåningen är att dina ventiler i sovrummet blir frånluft och luftomsättningen blir kass. Normalt sett i ett mekaniskt system sitter det en fläkt eller frånluft på varje plan för bästa flöde.
 
Återigen: det har ingen betydelse på vilken våning utsugen/fläktarna sitter så länge våningarna inte är avskilda från varann med täta väggar. Det är det totala undertrycket i huset som gäller om det ska komma in friskluft i sovrummet. D.v.s 2 st fläktar på undervåningen gör samma nytta som en fläkt på nedre och en på övervåningen.
 
Ja, vi förstod nog det. Jag rekommenderar TS att sätta in en fläkt i badrummet på övervåningen i vilket fall för att leda bort fukt och det kanske kan hjälpa till med luftomsättningen, eller vad säger du "exerg"?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, vi förstod nog det. Jag rekommenderar TS att sätta in en fläkt i badrummet på övervåningen i vilket fall för att leda bort fukt och det kanske kan hjälpa till med luftomsättningen, eller vad säger du "exerg"?
Övervåningen har inget badrum, inte ens en toalett!!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.