Hej!
Det här är mitt första inlägg på forumet även om jag vart flitig läsare under ett år, sedan jag flyttat till hus.
Ett tag efter inflyttning tog jag upp ett hål och installerade en lucka upp till kallvinden. Det var helt igen byggt tidigare och den besiktningsman vi använde varnade naturligtvis för att det kunde finnas mögel där uppe men att han inte besiktigat det, så han rådde oss att öppna upp och kolla. Naturligtvis fanns det svartmögel men det konstiga var att det nästan uteslutande var i ett "fack" mellan två takstolar. I snart ett år har jag funderat över det här, kunde det kanske bero på takfönstret som sitter i närheten? Kan det vara något med isoleringen? Skada på plasten? Inget verkade stämma.
Så kom jag hem en dag när min sambo lagade mat och såg att det kom en massa rök genom en ventil som satt läskigt nära taknocken. Jag visste naturligtvis att spisventilationen mynnade ut genom den väggen och jag har sett utblåset tidigare men aldrig reflekterat över det men nu var det så uppenbart att det där inte kunde vara bra.
Efter en stunds funderande kom jag naturligtvis på att det är precis ovanför den ventilen det är svartmögel på kallvinden. Det kan inte vara ett sammanträffande, eller?
Det här vill jag naturligtvis lösa. Jag tänker mig att jag drar om imkanalen upp till kattvinden på övervåningen och vidare ut på taket. Av vad jag förstått på andra inlägg om liknande saker så måste kanalen vara isolerad och han renslucka. Detta för att uppfylla brandregler. Det känner jag mig ganska bekväm i.
Taket är råspont, papp, strö och bärläkt och ett plåttak av typ Debra Classic.
Jag tänker mig att jag köper en genomföring och ventilationshuv från Vilpe och deras rekommenderade genomföring genom innertaket och smäller ihop.
Har någon gjort något liknande förr? Något jag bör tänka på eller tycker ni jag tänkt heltokigt?
Tacksam för all feedback jag kan få innan jag börjar mixtra.
Det här är mitt första inlägg på forumet även om jag vart flitig läsare under ett år, sedan jag flyttat till hus.
Ett tag efter inflyttning tog jag upp ett hål och installerade en lucka upp till kallvinden. Det var helt igen byggt tidigare och den besiktningsman vi använde varnade naturligtvis för att det kunde finnas mögel där uppe men att han inte besiktigat det, så han rådde oss att öppna upp och kolla. Naturligtvis fanns det svartmögel men det konstiga var att det nästan uteslutande var i ett "fack" mellan två takstolar. I snart ett år har jag funderat över det här, kunde det kanske bero på takfönstret som sitter i närheten? Kan det vara något med isoleringen? Skada på plasten? Inget verkade stämma.
Så kom jag hem en dag när min sambo lagade mat och såg att det kom en massa rök genom en ventil som satt läskigt nära taknocken. Jag visste naturligtvis att spisventilationen mynnade ut genom den väggen och jag har sett utblåset tidigare men aldrig reflekterat över det men nu var det så uppenbart att det där inte kunde vara bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter en stunds funderande kom jag naturligtvis på att det är precis ovanför den ventilen det är svartmögel på kallvinden. Det kan inte vara ett sammanträffande, eller?
Det här vill jag naturligtvis lösa. Jag tänker mig att jag drar om imkanalen upp till kattvinden på övervåningen och vidare ut på taket. Av vad jag förstått på andra inlägg om liknande saker så måste kanalen vara isolerad och han renslucka. Detta för att uppfylla brandregler. Det känner jag mig ganska bekväm i.
Taket är råspont, papp, strö och bärläkt och ett plåttak av typ Debra Classic.
Jag tänker mig att jag köper en genomföring och ventilationshuv från Vilpe och deras rekommenderade genomföring genom innertaket och smäller ihop.
Har någon gjort något liknande förr? Något jag bör tänka på eller tycker ni jag tänkt heltokigt?
Tacksam för all feedback jag kan få innan jag börjar mixtra.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Renslucka behöver du bara om du har mer än en krök. Om det går att komma åt hela röret från resp. riktning fram till en enda krök så räcker det.
Brandisoleringen verkar du ha koll på.
Den nuvarande lösningen är fel på flera sätt. Dels kan den ge fettutfällningar på väggen, kondens med röta på väggen.
Men den är inte heller godkänd brandmässigt. Med trävägg så måste kanalen gå ut en sträcka från väggen, och det skall vara plåtklätt runt hålet. Dessutom får den inte mynna under en takfot sådär. Skall vara fritt från brännbart 1 - 1,5 m uppåt, kommer inte ihåg rätt siffra.
Men principen är att OM det börjar brinna i fläkten (sprider sig upp från en brinnande stekpanna). Så skall det kunna brinna i kanalen i 15 minuter utan att elden sprider sig utanför köket. Med fläkten igång så blir det en fin blåslampa ut ur mynningen på kanalen. Inom 15 minuter förutsätts brandkåren släcka.
Brandisoleringen verkar du ha koll på.
Den nuvarande lösningen är fel på flera sätt. Dels kan den ge fettutfällningar på väggen, kondens med röta på väggen.
Men den är inte heller godkänd brandmässigt. Med trävägg så måste kanalen gå ut en sträcka från väggen, och det skall vara plåtklätt runt hålet. Dessutom får den inte mynna under en takfot sådär. Skall vara fritt från brännbart 1 - 1,5 m uppåt, kommer inte ihåg rätt siffra.
Men principen är att OM det börjar brinna i fläkten (sprider sig upp från en brinnande stekpanna). Så skall det kunna brinna i kanalen i 15 minuter utan att elden sprider sig utanför köket. Med fläkten igång så blir det en fin blåslampa ut ur mynningen på kanalen. Inom 15 minuter förutsätts brandkåren släcka.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja. Den gamla lösningen är ju inte bra av fler anledningar än just möglet så det finns ju fler anledningar till att förbättra den.
Så rensluckan kan jag skippa? Det underlättar ju lite så det var ett toppen tips. Kanalen tänker jag mig kommer gå från spisen rakt upp genom kattvinden och ut genom taket så några krökar är det ju inte.
Så rensluckan kan jag skippa? Det underlättar ju lite så det var ett toppen tips. Kanalen tänker jag mig kommer gå från spisen rakt upp genom kattvinden och ut genom taket så några krökar är det ju inte.
Klicka här för att svara
