Ventilationsmysteriet

493 läst  13 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Varför får jag periodvis stark matlukt* och ibland lukt av cigarettrök i mitt kök?

Detaljer:
    Jag bor i bostadsrätt på våning 3/3 och föreningen blev tvungen att installera ventilation för några år sen, tidigare var det självdrag. Efter mycket om och men blev det så att varje lägenhet fick ett ”villaaggregat” installerat i köket. Varje lägenhet har alltså ett separat system där tilluften tas genom yttervägg och går ut i rummet (bor i etta) och frånluften tas från badrum och köksfläkt och går ut i den gamla ventilationskanalen i köket och ut på taket. Alltså det är bara frånluft i köket, inga fönsterventiler eller liknande och avloppet är (numera) tätt. Samtidigt som det är i köket det luktar... Lukten försvinner efter några timmar. Ibland återkommer den flera gånger under en vecka. Lägenheten är täthetsprovad enligt konstens alla regler (vissa lägenheter visade sig ha rätt stora hål till grannen bakom garderoberna men inte min).
    Hur kan detta komma sig? Idéer någon?

*eller nåt liknande, aldrig nån sorts mat jag skulle laga. Blir lätt illamående av den... Samma lukt varje gång.

2. H
    Bannad · Nivå 10
    Någon som har en fläkt kanske eller otäta kanaler

3. Buskfyggaren
    Medlem Nivå 5
    Vad har hänt med dom gamla självdragskanalerna? Är dom kvar eller igensatta?

4. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    I praktiken är det ofta otätheter mellan bostäder på samma plan och även mellan våningsplan. Du kan då till exempel känna om någon målar med starka lösningsmedel eller liknande. Om du har ett utsug i ditt kök så ska det ta in luft från din övriga bostad, men nu tar det i stället helt eller delvis luft från omgivande bostäder. Finns det en godkänd OVK i fastigheten, och vad säger den? Troligen var det en underkänd OVK som gav upphov till den nya ventilationen

5. B
    Medlem · Nivå 16
    Med ett brinnande stearinljus kan man ju försöka komma fram till om det drar in på något oväntat ställe i köket, dvs. mer än kring dörren.

6. M
    Medlem Nivå 2
    Eftersom varje lägenhet har sitt eget ventilationssystem så fick de täta mellan lägenheterna. De täthetsprovade efter installationen och i vissa lägenheter upptäcktes otätheter i flera omgångar, som då tätades. De gamla självdragskanalerna är igenstängda och sitter långt från köket. Förutom den i köket där frånluften går ut då.

Hur tätt ska en lägenhet/hus vara för FTX-ventilation? Kollade nu och det mesta av frånluften tas ut från badrummet. Skulle väl kanske kunna vara otätt till frånluftskanalen, där även frånluften från grannarna under går, och att det dras in ”bakvägen” i köket. Det tycker jag borde ha upptäckts? Eller kanske att det har uppstått nån otäthet genom grannen unders köksrenovering... För mig låter det konstigt men vad vet jag?! :) Någon med mer kunskap får gärna upplysa mig!

7. B
    Medlem Nivå 8
    Jag hängde inte riktigt med, är det helt skilda system hela vägen för varje lägenhet eller går avluftskanalerna ihop?

8. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Om man var tvungen att täta i flera omgångar kan det nog fortfarande finnas någonstans där det är otätt. Vaf´d säger föreningen om dina problem, det är väl föreningen som bör åtgärda dessa problem.

9. M
    Medlem Nivå 2
    Nä, det kanske inte var helt solklart :) Frånluften från min lägenhet går ut i gamla självdragskanalen, såvitt jag vet är frånluften från lägenheterna under också kopplade till samma kanal som mynnar ut i skorsten på taket. Jag vet inte om det är en helt gemensam kanal eller om det är uppdelat inuti.

10. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    om det sak fungera ska det vara separata kanaler från varje bostad. De behöver vara täta så att det inte läcker mellan kanalerna.

11. B
    Medlem Nivå 8
    Om flera frånluftsfläktar är kopplade till en gemensam kanal så blir det ju väldigt känsligt. Så fort någon får för sig att pilla på sitt aggregat för att få lite bättre ventilation så kommer övriga på den kanalen att drabbas negativt, i värsta fall får dom begagnad tilluft istället för frånluft. Eller om det är undertryck i lägenheterna så kan det räcka med att "os-marodören" gläntar lite på ett fönster.

12. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Kolla vad som gäller för OVK, men jag tror inte den kan godkännas om ventilationen för alla är gemensam , det bör vara separata rör i en större kanal

13. M
    Medlem Nivå 2
    Det är inte undertryck i lägenheterna. Jag har svårt att se hur jag skulle få in grannens frånluft genom min frånluft? Menar du att det blir nåt ”baksug” i frånluften? Eller missförstår jag, Bigfoot? Får nog ta och läsa in mig på OVK vid tillfälle :)

Jag har inte tänkt prata med styrelsen om det hela, sålänge jag inte upptäcker nåt stort fel. Men har funderat på saken rätt länge så tänkte jag skulle försöka reda ut det och kolla om nån på detta eminenta forum hade nån aning om vad som händer. Det är alltså minst lika mycket nyfikenhet som obehag. Tack för alla svar hittills! Borde vara dags för filterbyte här snart, får väl passa på att ställa lite frågor till den som gör det :)

14. B
    Medlem · Nivå 16
    Det ska vara ett lätt undertryck i lägenheter och hus för att inte fukt ska tryckas ut i väggarna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: